نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه یادگیری، دانشگاه توئنته، توئنته، هلند.

4 دانشیار، گروه شیمی، دانشگاه تربیت دبیر رجایی، تهران، ایران

5 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی این مطالعه تعیین اثربخشی تکنیک استاپ موشن در بهبود استدلال علمی دانش‌آموزان سال سوم دوره تحصیلی متوسطه دوم، در درس شیمی با موضوع آبکاری است. اولین گام به واکاوی استدلال علمی و نقش مهم آن در آموزش شیمی، تعلق گرفت و تکنیک استاپ موشن به عنوان راهکار پیشنهادی برای بهبود استدلال علمی معرفی شد. نمونه مطالعه شامل150 نفر دانش‌آموز می‌باشد، که همگی در سال تحصیلی1402-1401 در دو رشته تحصیلی ریاضی و تجربی، مشغول به تحصیل بوده‌اند. رویکرد این پژوهش کمی بوده و روش بکار گرفته شده، شبه آزمایشی، از نوع طرح چهارگروهی سالومون است. همچنین از نظر هدف، در زمره تحقیق‌های کاربردی قرار دارد. روش نمونه‌گیری، خوشه‌ای است این پژوهش با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام گرفته است. در گروه آزمایش1؛ از آموزش با استفاده از تکنیک استاپ موشن بصورت غیرساختارمند استفاده شد. در گروه آزمایش2؛ از آموزش با استفاد از تکنیک استاپ موشن بصورت ساختارمند استفاده شد. در گروه کنترل از آموزش مرسوم فرایند آبکاری در مدارس(مدل ایستا) استفاده شد. منابع جمع‌آوری داده در این مطالعه برای تحصیل وسعت و ژرفای دید، عبارتنداز: ضبط صوت، یادداشت‌های مرحله ای پژوهشگر، مصاحبه‌های فردی با دانش‌آموزان.
برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از روش‌های آماری در دو سطح توصیفی (شاخص های مرکزی و پراکندگی) و استنباطی(آزمون تی و تحلیل واریانس) استفاده شد. نتایج نشان داد که استفاده از تکنیک استاپ موشن به صورت غیرساختارمند نسبت به تکنیک استاپ موشن به صورت ساختارمند و مدل ایستا، نقش موثرتری در بهبود مهارت های استدلال علمی دانش آموزان دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining the Impact of Using Stop Motion Technique on Enhancing the Quality of Scientific Reasoning Skills of Secondary School Students

نویسندگان [English]

  • Fariba Ansarimoghadam 1
  • Javad Hatami 2
  • Mohammadreza Farrokhnia 3
  • Ebrahim Talae 4
  • Masoumeh Ghalkhani, 5

1 Ph.D. Student in Educational Technology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.

2 Professor, Department of Educational Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Learning, Data Analytics and Technology, Instructional Technology Section, University of Twente, Enschede, the Netherlands.

4 Associate Professor, Department of Chemistry, Tarbiat Debir Rajaee University, Tehran, Iran.

5 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The main purpose of this study is to determine the effectiveness of the stop motion technique in improving the scientific reasoning of third grade high school students in the chemistry course with the subject of electroplating. The study sample includes 150 students, all of whom were studying in two fields of mathematics and experimental studies in the academic year of 2011-2012. The approach of this research is quantitative and the method used is quasi-experimental, of the Salomon four-group design. Also, in terms of purpose, it is among applied researches. The sampling method is cluster. This research was done with two experimental groups and one control group. in experimental group 1; Training using stop motion technique was used in an unstructured way. in experimental group 2; Training was used in a structured way using the stop motion technique. Static model was used in the control group. The sources of data collection in this study to study the breadth and depth of vision are: audio recording, step-by-step notes of the researcher, individual interviews with students.
To analyze the research data, statistical methods were used at two descriptive levels (central and dispersion indices) and inferential (t-test and analysis of variance). The results showed that the use of unstructured stop motion technique has a more effective role in improving students' scientific reasoning skills than structured stop motion technique and static model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Scientific reasoning skill
  • stop motion technique
  • plating process
  • rubric