نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران

2 دانشیار دانشگاه مازندران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه درسی

10.22054/jti.2024.76780.1412

چکیده

هدف پژوهش حاضر‌، بررسی نقش برنامه‌ی «مدرسه تلویزیونی ایران» شبکه آموزش، بر میزان عملکرد تحصیلی کیفی دانش‌آموزان با میانجی‌گری درگیری تحصیلی، در ایام کرونا می‎باشد. روش پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانش-آموزان پایه ششم (1038 نفر) شهرستان کردکوی در سال 1401-1400 می‌باشند که با استفاده از شیوه نمونه‏گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی 343 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده‌اند. جهت گردآوری داده‌ها، از دو پرسشنامه استاندارد درگیری تحصیلی شوفلی و بکر(2006) و عملکرد تحصیلی پاهم و تایلر(1999) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات از ضرایب همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میزان تماشای برنامه مدرسه تلویزیونی با درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که برنامه مدرسه تلویزیونی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم(با میانجی‏گری درگیری تحصیلی) بر عملکرد تحصیلی تاثیر می‌گذارد. نین نتایج نشان داد که برنامه مدرسه تلویزیونی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم(با میانجی‏گری درگیری تحصیلی) بر عملکرد تحصیلی تاثیر می‌گذارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of television school program on the qualitative academic performance of sixth grade students with the mediation of academic engagement

نویسندگان [English]

  • M. Hajitabar Firouzjaee 1
  • M. abedini 2
  • M. khatiri 3

1 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Mazandaran University

2 Associate Professor of Mazandaran University

3 Curriculum master's student

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of the "Iran TV School" program on the academic performance of students with the mediation of academic engagement during the Corona period. The research method was a correlational survey. The statistical population includes all sixth grade students (1038 people) of Kordkuy city in the year 1400-1401, and 343 people were selected as a statistical sample using proportional stratified random sampling. To collect data, two standard questionnaires of academic performance by Pahm and Tyler (1999) and Shofli and Becker's academic engagement questionnaire (2006), were used. Pearson correlation coefficients and structural equation modeling were used to analyze the data. The results showed that there was a positive and significant relationship between the amount of watching TV school programs with academic engagement and academic performance. Also, the results showed that the television school program affects the academic performance both directly and indirectly (with the mediation of academic engagement).

کلیدواژه‌ها [English]

  • television school
  • qualitative academic performance
  • academic engagement، sixth grade students