مقاله پژوهشی
تحلیل استراتژیک وضعیت آموزش تلفیقی در مقطع متوسطه شهرستان کوهرنگ

زهرا بابادی عکاشه؛ محمدرضا نیلی؛ مجید موسایی

دوره 7، شماره 24 ، تیر 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2025.77701.1435

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت آموزش تلفیقی در مقطع متوسطه شهرستان کوهرنگ بود. برای اجرای آن از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. پژوهش دارای دو جامعه آماری بود. گروه اول خبرگان علمی، خبرگان اجرایی و گروه دوم مدیران مدارس، دبیران دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم و کارشناسان آموزش اداره آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ بودند. روش انتخاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه مدل علی عوامل مؤثر بر رضایتمندی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از تحصیل مجازی در دوران کرونا

طاهره سلیمان نژاد؛ نوراله زرین آبادی؛ محمد سلیمان نژاد؛ زهره محمودی؛ مصطفی قربانی

دوره 7، شماره 24 ، تیر 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2025.77845.1436

چکیده
  پس از شیوع کرونا و ارائه آموزش‌ها در فضای مجازی، چالش‌هایی برای دانشجویان، نظام آموزش‌ عالی و نهاد سلامت ایجاد شد. هدف مطالعه حاضر، بررسی میزان و عوامل مؤثر بر رضایتمندی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان البرز از تحصیل مجازی در دوران کرونا است. مطالعه حاضر به روش پیمایشی و در بین یک نمونه 328 نفری از دانشجو معلمان به روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
سیر آینده حاکمیت فناوری در آموزش عالی ایران: رویکردی فراترکیبی

ریحانه قناعتی؛ سمانه سادات موسویان

دوره 7، شماره 24 ، تیر 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2025.79588.1463

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی مؤلفه‌های آینده‌پژوهی حکمرانی فناوری در آموزش عالی ایران مبتنی بر روش فراترکیب است. این پژوهش از نظر نوع داده کیفی، با رویکرد استقرایی و به روش فراترکیب و با استفاده از الگوی سندلوسکی و باروست انجام شده است. ازاین‌رو جامعه مورد بررسی پژوهش ۵۰ مقاله چاپ شده معتبر داخلی بوده است که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۲ در مجلات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی مبانی اخلاقی نظارت بر فعالیتهای مجازی دانش‌آموزان

نیشتمان مومن پور؛ کیوان بلندهمتان؛ ناصر شیربگی

دوره 7، شماره 24 ، تیر 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2025.80372.1474

چکیده
  هدف از این پژوهش واکاوی مبانی اخلاقی نظارت بر فعالیتهای مجازی دانش‌آموزان بود. این پژوهش از نظر هدف توسعه ای-کاربردی و از نظر روش آمیخته کیفی-کمی با رویکرد اکتشافی متوالی بود. میدان پژوهش بخش کیفی شامل 22 نفر از مدیران مدارس و اساتید دانشگاهی مطلع در زمینه نظارت بر آموزش مجازی بودند که به روش گوله‌برفی و در حد اشباع نظری انتخاب شدند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی اجرای دروس دوره اول ابتدایی در شبکه آموزش دانش آموزی (شاد)

نیلوفر قنبری فرود؛ سولماز نورآبادی

دوره 7، شماره 24 ، تیر 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2025.80553.1476

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی اجرای دروس دوره اول ابتدایی شبکه آموزشی دانش آموزی از دید معلمان این دوره بود تا تصویری از ابعاد ارائه خدمات پشتیبانی، ارائه خدمات زیرساختی و فنی در برنامه شاد به برنامه ریزان و طراحان برنامه درسی نظام آموزشی کشور ارائه نماید. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی دوره ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
به‌کارگیری واکاوی یادگیری به‌منظور افتراق محیط‌های یادگیری مبتنی بر ویدئو

عطا برزگری؛ اسماعیل عظیمی؛ جواد حاتمی

دوره 7، شماره 24 ، تیر 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2025.80592.1477

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر ویدئو افتراقی در مقایسه با یادگیری مبتنی بر ویدئو معمولی بر یادگیری، یادگیری خودتنظیم و رضایت از دوره یادگیرندگان با رویکردی نوآورانه بود. اهمیت درنظرگرفتن نیازها و ویژگی‌های متنوع یادگیرندگان در محیط‌های یادگیری آنلاین امری ضروری بوده و امروزه با بهره‌مندی محیط‌های یادگیری از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش برنامه مدرسه تلویزیونی بر عملکرد تحصیلی کیفی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی با میانجی-گری درگیری تحصیلی

محسن حاجی‌تبار فیروزجائی؛ میمنت عابدینی عابدی؛ مسعود خطیری

دوره 7، شماره 24 ، تیر 1403

https://doi.org/10.22054/jti.2024.76780.1412

چکیده
  هدف پژوهش حاضر‌، بررسی نقش برنامه‌ی «مدرسه تلویزیونی ایران» شبکه آموزش، بر میزان عملکرد تحصیلی کیفی دانش‌آموزان با میانجی‌گری درگیری تحصیلی، در ایام کرونا می‎باشد. روش پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانش-آموزان پایه ششم (1038 نفر) شهرستان کردکوی در سال 1401-1400 می‌باشند که با استفاده از شیوه نمونه‏گیری ...  بیشتر