مقاله پژوهشی
در جستجوی تدوین الگوی تضمین کیفیت برای آموزش عالی افغانستان با تمرکز بر نقش فناوری‌های نوین

الله محمد بهزاد؛ عباس عباس پور؛ سعید غیاثی ندوشن؛ علی خورسندی؛ صمد برزویان

دوره 7، شماره 23 ، فروردین 1403، صفحه 9-36

https://doi.org/10.22054/jti.2024.78395.1445

چکیده
  هدف این پژوهش تدوین الگوی تضمین کیفیت برای آموزش عالی افغانستان با تمرکز بر نقش فناوری‌های نوین بود. در این پژوهش از روش کیفی و رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختار‌یافته بوده و تا رسیدن به اشباع نظری با 16 تن از اعضای کمیته‌های تضمین کیفیت دانشگاه‌های دولتی شهر کابل مصاحبه عمیق انجام شد. روش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر بازی‌وارسازی دیجیتال بر بار شناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای سبک شناختی وابسته به زمینه: رویکرد ردیاب چشمی

سمانه قدیری؛ محمد علی رستمی نژاد؛ نسرین محمدحسنی؛ محسن آیتی

دوره 7، شماره 23 ، فروردین 1403، صفحه 37-64

https://doi.org/10.22054/jti.2024.77575.1431

چکیده
  چکیدهمطالعه حاضر جهت سنجش تأثیر بازی‌وارسازی دیجیتال بر کاهش بار شناختی بیرونی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای سبک شناختی وابسته به زمینه انجام گرفت. روش پژوهش شبه‌آزمایشی، تک‌آزمودنی با طرح A-B-A بود. جامعه کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند در سال 1401-1400، نمونه یک نفر و روش نمونه‌گیری غیراحتمالی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی محیط یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی با تاکید بر حوزه‌های آموزش و یادگیری

پروین سالاری چینه؛ مژگان قانع ملاطی

دوره 7، شماره 23 ، فروردین 1403، صفحه 65-107

https://doi.org/10.22054/jti.2024.79502.1462

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف طراحی محیط‌های یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی، با تاکید بر حوزه‌های آموزش و یادگیری، با استفاده از مدل طراحی آموزشی و محیط‌های یادگیری زارعی زوارکی(۱۳۹۱)، در درس علوم پایه سوم ابتدایی صورت گرفته است که براساس هدف، کاربردی و از منظر روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش‌آموزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه مدل علّی اشتیاق تحصیلی بر اساس ارزشیابی دانشجویان از اثربخشی تدریس برخط با نقش واسطه ای خودکارآمدی یادگیری برخط

حسین حافظی؛ فاطمه بازوند؛ فاطمه امیری؛ نوش آفرین صفری

دوره 7، شماره 23 ، فروردین 1403، صفحه 109-138

https://doi.org/10.22054/jti.2024.72594.1374

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی اشتیاق تحصیلی بر اساس ارزشیابی دانشجویان از اثربخشی تدریس برخط با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی یادگیری برخط صورت گرفت. روش پژوهش به لحاظ هدف، بینادی و به لحاظ نوع داده های گردآوری شده، کمی و مبتنی بر رویکرد همبستگی است. شرکت‌کنندگان شامل 375 نفر از دانشجویان دوره‌های برخط دانشگاه‌ پیام نور استان لرستان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی راهبرد تدریس مبتنی بر فناوری بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی

رحیم مرادی؛ بهمن یاسبلاغی شراهی؛ ویدا بیرنوندی

دوره 7، شماره 23 ، فروردین 1403، صفحه 139-154

https://doi.org/10.22054/jti.2024.77373.1425

چکیده
  این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی در درس علوم تجربی انجام شده است. روش پژوهش بر اساس ماهیت شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان دره شهر در سال تحصیلی 402-1401 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه سرزندگی تحصیلی، خودناتوان سازی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی و حضوری

مژگان مهردادیان؛ فرخ رو جلیلی

دوره 7، شماره 23 ، فروردین 1403، صفحه 155-184

https://doi.org/10.22054/jti.2024.78900.1450

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه سرزندگی تحصیلی، خودناتوان سازی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی و حضوری انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه‌ی موردنظر پژوهش حاضر را کلیه دانش‌آموزان پایه ششم شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل داد. از این میان تعداد 150 نفر، برای هر متغیر 75 نفر ...  بیشتر