مقاله پژوهشی
حامد عباسی؛ محمد رضا نیلی احمد آبادی؛ اسماعیل زارعی زوارکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکار مناسب برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده هولوپورت به منظور توسعه، تسهیل و عینیت یافتن فرآیند ارتباط در آموزش براساس نظریه ارتباطگرایی صورت گرفت. مسأله پژوهش نحوه کاربرد واقعیت افزوده در نظریه ارتباطگرایی بود که به روش مرور نظاممند و با استفاده از پروتکل پریزما انجام شد. محتوای مورد نیاز برای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکار مناسب برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده هولوپورت به منظور توسعه، تسهیل و عینیت یافتن فرآیند ارتباط در آموزش براساس نظریه ارتباطگرایی صورت گرفت. مسأله پژوهش نحوه کاربرد واقعیت افزوده در نظریه ارتباطگرایی بود که به روش مرور نظاممند و با استفاده از پروتکل پریزما انجام شد. محتوای مورد نیاز برای مرور نظاممند شامل مقالات و اسناد معتبر علمی بود که در نهایت از 37 مورد 24 مقاله انتخاب شد. معیارهای ورود مقاله ارتباط کامل عنوان مقاله با موضوع هولوپورت و ارتباطگرایی، جدید بودن مقاله، انجام پژوهش در بازه زمانی بین سالهای 2022-2005، اعتبار نشریه و روش صحیح پژوهش بود. کلمات کلیدی جهت جستجو در پایگاههای علمی شامل واقعیت افزوده هولوپورت، هولوپورت کردن و نظریه ارتباطگرایی بود. پایگاههای جستجو شامل SAGE Journals, ERIC, Elsevier, Web of Science, IEEE, Sciencer, Direct, Scopus, Google Scholar, ISD, Noormags , Civilica, Irandoc, Magiran بود. یافتهها نشان داد که در آموزش مبتنی بر نظریه ارتباطگرایی، بکارگیری واقعیت افزوده از طریق فناوری هولوپورت امکانپذیر شده و این امر موجب افزایش سطح تعامل، ایجاد آموزش موقعیت محور و حضور مجازی در زمان و مکان واقعی میگردد. در نتیجه با بکارگیری این تکنولوژی، افراد از نظر فیزیکی یکدیگر را در کنار هم حس میکنند و با ایجاد یک شبکه هولوپورتی چند نفره، تعامل چهره به چهره ایجاد مینمایند. با غلبه بر محدودیتهای این فناوری، آموزش مجازی حضوری شکل خواهد گرفت.
مقاله پژوهشی
زهرا بابایی؛ سیدامین عظیمی؛ یاسمین عابدینی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین دانش تیپک و مهارتهای ارزشیابی آنلاین معلمان دوره ابتدایی شهر شاهین شهر است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان دورهی ابتدایی شهر شاهین شهر استان اصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که 247 نفر در این پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دانش تیپک و پرسشنامه محقق ساختهی مهارتهای ارزشیابی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین دانش تیپک و مهارتهای ارزشیابی آنلاین معلمان دوره ابتدایی شهر شاهین شهر است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان دورهی ابتدایی شهر شاهین شهر استان اصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که 247 نفر در این پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دانش تیپک و پرسشنامه محقق ساختهی مهارتهای ارزشیابی آنلاین معلمان دوره ابتدایی میباشد. پس از جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل یافتهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح آمار توصیفی از فراوانی و درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون کالموگروف – اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، تحلیل واریانس و آزمون حداقل تفاوت بین میانگینها استفاده شد. یافتهها نشان داد رابطهی ضعیفی بین میزان دانش تیپک با مهارتهای ارزشیابی آنلاین وجود دارد. توضیح بیشتر در این باره در بخش یافته ها و نتیجه گیری به تفصیل ارائه شده است.
مقاله پژوهشی
احمد رستگار؛ محمد حسن صیف؛ سیما علی زاده
چکیده
رضایتتحصیلیاز جمله عوامل کلیدی جهت ایجاد وتوسعه تجارب رقابتی در جوزه آموزش عالی محسوب میشود بهنحوی که جلب رضایت تحصیلی فراگیران به وفاداری آنها کمک نسبت به موسسه محل تحصیلخواهد کرد. همچنین بررسیرضایتدانشجویان درافزایشآگاهیازفرایندآموزشی و کیفیت آن مفید بوده وگویای توجه وعلاقه دانشآموزان به یادگیری و آموزشاست. لذا این پژوهش ...
بیشتر
رضایتتحصیلیاز جمله عوامل کلیدی جهت ایجاد وتوسعه تجارب رقابتی در جوزه آموزش عالی محسوب میشود بهنحوی که جلب رضایت تحصیلی فراگیران به وفاداری آنها کمک نسبت به موسسه محل تحصیلخواهد کرد. همچنین بررسیرضایتدانشجویان درافزایشآگاهیازفرایندآموزشی و کیفیت آن مفید بوده وگویای توجه وعلاقه دانشآموزان به یادگیری و آموزشاست. لذا این پژوهش با هدفارائه مدلعلی پیش بینی رضایتتحصیلی از کلاسهای آنلاینبر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با توجه به نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی در میان دانشجویان دورههای مجازی دانشگاه شیراز به روش تحلیل مسیر، انجام شده است. روش پژوهش از منظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی می باشد.برای این منظور 331 نفر(214 دختر و 117پسر) از دانشجویان دورههای مجازی دانشگاه شیراز به روش نمونه گیریدر دسترس انتخاب و به پرسشنامه ای خودگزارشی متشکل از خرده مقیاسهایالگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتدرپاتریک(2002)، باورهای خودکارآمدی موریس(2001) و رضایتتحصیلیلنت و همکاران(2007) پاسخ دادند. ویژگیهای فنی ابزارهای اندازه گیری نیز بررسی و مورد تایید قرار گرفت. بطور کلییافتههای پژوهش نشان داد که الگوهای ارتباطی گفت و شنود از طریق واسطه گری باورهای خودکارآمدی به صورت غیر مستقیم و مثبت و الگوی ارتباطی همنوایی بصورت غیر مستقیم و منفی رضایت تحصیلی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهند. ضمنا در مدل برازش شده این پژوهش 27 درصد از واریانس رضایت تحصیلی توسط الگوهای ارتباطی خانواده و باورهای خودکارآمدی تبیین گردید.
مقاله پژوهشی
احسان علی نیا بنگر؛ فاطمه جعفرخانی
چکیده
بررسیهای اخیر تصویر نگرانکنندهای از آموزش الکترونیکی در بستر شبکه شاد برای درس علوم تجربی در مقطع ابتدایی ارائه میدهند. پژوهش حاضر با هدف تأثیر طراحی اجتماع کاوشگر بر مهارتهای استدلال ورزی برای درس علوم تجربی در بستر شبکه آموزشی دانشآموزی انجام شده است. طرح تحقیق، شبه آزمایشی با نمونهگیری در دسترس شامل 26 دانشآموز پسر ...
بیشتر
بررسیهای اخیر تصویر نگرانکنندهای از آموزش الکترونیکی در بستر شبکه شاد برای درس علوم تجربی در مقطع ابتدایی ارائه میدهند. پژوهش حاضر با هدف تأثیر طراحی اجتماع کاوشگر بر مهارتهای استدلال ورزی برای درس علوم تجربی در بستر شبکه آموزشی دانشآموزی انجام شده است. طرح تحقیق، شبه آزمایشی با نمونهگیری در دسترس شامل 26 دانشآموز پسر پایه ششم ابتدایی یکی از مدارس شهرستان بابلسر استان مازندران در سال تحصیلی 1401 بود که از میان جامعه آماری دانش آموزان ابتدایی در منطقه یک این شهر انتخاب شد. درحالیکه گروه کنترل آموزش معمول را دریافت کردند در گروه آزمایش از طراحی مبتنی بر اجتماع کاوشگر برای مهارت استدلال ورزی استفاده شد. نتایج حاکی از تأثیر مثبت این طراحی بر کیفیت یادگیری و مهارت استدلال محور دانش آموزان بود. همچنین این مطالعه انجام تحقیقات در مقیاس بزرگتر را برای اجرای اجتماع کاوشگر مبتنی بر مهارت های استدلال محور در یک زمینه آنلاین توصیه میکند.
مقاله پژوهشی
شایسته رضائی؛ نسرین نظری
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر راهبردهای یادگیری و نگرش مثبت به مدرسه با نقش واسطه ای اهداف پیشرفت بر خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی در دانش آموزان دختر پایه ششم شهر الیگودرز بود. روش تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر الیگودرز به تعداد 784 نفر بود که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر راهبردهای یادگیری و نگرش مثبت به مدرسه با نقش واسطه ای اهداف پیشرفت بر خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی در دانش آموزان دختر پایه ششم شهر الیگودرز بود. روش تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر الیگودرز به تعداد 784 نفر بود که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 258 نفر برای نمونه پژوهش، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی جینک و مورگان (1999)، راهبردهای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1990)، نگرش نسبت به مدرسه مک کوچ و سیگل (2003) و اهداف پیشرفت تحصیلی میدلتن و میگلی (1997) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که، راهبردهای یادگیری و نگرش مثبت به مدرسه با نقش واسطه ای اهداف پیشرفت بر خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی تاثیر غیر مستقیم ندارند. راهبردهای یادگیری با نقش میانجی اهداف پیشرفت در درس ریاضی بر خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی تاثیر غیر مستقیم ندارد. نگرش مثبت به مدرسه با نقش میانجی اهداف پیشرفت در درس ریاضی بر خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی تاثیر غیرمستقیم ندارد. همچنین راهبردهای یادگیری در درس ریاضی بر خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی تاثیرمستقیم دارد. نگرش مثبت به مدرسه بر خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی تاثیرمستقیم دارد.
مقاله پژوهشی
محمد جاودانی؛ زهرا عزیزی
چکیده
هدف پژوهش، بررسی دستاوردهای مطالعات رباتیک آموزشی بود. این مطالعه کاربردی، با رویکرد کیفی و به روش مرور نظاممند انجام شد. اسناد و پژوهشهای معتبر ده سال اخیر به عنوان جامعه پژوهش بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند بر مبنای قاعده اشباع نظری حجم نمونه تعیین گردید. بدین صورت که مقالات معتبر داخلی و خارجی در بازه زمانی 2013 تا 2023 با ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی دستاوردهای مطالعات رباتیک آموزشی بود. این مطالعه کاربردی، با رویکرد کیفی و به روش مرور نظاممند انجام شد. اسناد و پژوهشهای معتبر ده سال اخیر به عنوان جامعه پژوهش بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند بر مبنای قاعده اشباع نظری حجم نمونه تعیین گردید. بدین صورت که مقالات معتبر داخلی و خارجی در بازه زمانی 2013 تا 2023 با استفاده از کلیدواژه رباتیک آموزشی، رباتیک تربیتی، رباتیک اجتماعی مورد جست و جو قرار گرفت. در جست و جوی اولیه 930مقاله شناسایی گردید که پس از غربالگری، 25 مقاله واجد شرایط لازم بود. تحلیل دادهها منجر به استخراج 4 مضمون اصلی و 21 مضمون فرعی شد. مضامین اصلی شامل: تعاریف و مفاهیم رباتیک آموزشی، مولفههای رباتیک آموزشی، فرصتهای رباتیک آموزشی و چالشهای رباتیک آموزشی بود. به طورکلی، تعاریفی که از رباتیک آموزشی ارائه شده است شامل: رباتیک به عنوان حوزه بین رشتهای، ابزار آموزشی قدرتمند، ابزار پرورش مهارتهای قرن21، آماده سازی برای مشاغل آینده و برنامه درسی مستقل بود. همچنین، مولفههای رباتیک آموزشی شامل: ربات، سخت افزار، نرم افزار، مواد آموزشی، معلم و محیط آموزشی بود. فرصتهای رباتیک آموزشی نیز شامل: اثربخشی کلی رباتیک آموزشی، توسعه حرفهای معلمان، خلاقیت و انگیزه و تنوع و گسترش مشارکت بود. چالشهای رباتیک آموزشی هم شامل: هزینه و دسترسی، آموزش معلمان و ادغام برنامه، ارزیابی نتایج یادگیری، فراگیری و تنوع و پایداری و نگهداری بود.
مقاله پژوهشی
مجتبی شریفی درآمدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مجازی زبان انگلیسی بر انگیزش یادگیری زبان و علائم نقص توجه/بیش فعالی در دانش آموزان دچار اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و به لحاظ ماهیت داده ها کمی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پایه نهم مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مجازی زبان انگلیسی بر انگیزش یادگیری زبان و علائم نقص توجه/بیش فعالی در دانش آموزان دچار اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و به لحاظ ماهیت داده ها کمی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پایه نهم مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز روان درمانی مناطق 1 تا5 تهران تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس معیارهای ورود به تحقیق 16 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه هر جلسه 60 دقیقه تحت آموزش مجازی زبان انگلیسی از طریق پلتفرم ادوبی کانکت قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی گاردنر و لامبرت(1959) و پرسشنامه اختلال کمبود توجه سوانسون و نولان پلهام(1980) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از مدل آماری تحلیل کواریانس چندمتغیره(مانکوا) و اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که در گروه آزمایش تغییر معناداری در انگیزش یادگیری زبان(P=0/001 و F=18/18) و علائم نقص توجه/بیش فعالی(P=0/01 و F=7/34) نسبت به گروه کنترل به وجود آمده است. بر اساس داده های حاصل از پژوهش میتوان نتیجه گرفت برنامه آموزش مجازی زبان انگلیسی بر افزایش انگیزش یادگیری زبان و بهبود علائم نقص توجه/بیش فعالی در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی موثر است.