نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 استادیار تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان.

3 دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان.

10.22054/jti.2024.78756.1449

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین دانش تیپک و مهارت‌های ارزشیابی آنلاین معلمان دوره ابتدایی شهر شاهین شهر است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان دوره‌ی ابتدایی شهر شاهین شهر استان اصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که 247 نفر در این پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دانش تیپک و پرسشنامه محقق ساخته‌ی مهارت‌های ارزشیابی آنلاین معلمان دوره ابتدایی می‌باشد. پس از جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل یافته‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح آمار توصیفی از فراوانی و درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون کالموگروف – اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، تحلیل واریانس و آزمون حداقل تفاوت بین میانگین‌ها استفاده شد. یافته‌ها نشان داد رابطه‌ی ضعیفی بین میزان دانش تیپک با مهارت‌های ارزشیابی آنلاین وجود دارد. توضیح بیشتر در این باره در بخش یافته ‎ها و نتیجه‎ گیری به تفصیل ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between TPACK and Online Assessment Skills of Primary School Teachers

نویسندگان [English]

  • Zahra Babaei 1
  • Sayedamin Azimi 2
  • Yasamin Abedini 3

1 M.A of Educational Technology, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 Assistant professor of educational technology, Education Department, Faculty of education and psychology, university of Isfahan.

3 Associate professor of educational psychology, Education Department, Faculty of education and psychology, university of Isfahan.

چکیده [English]

The aim of this research is to examine the relationship between knowledge of the content of technological pedagogy (TPACK) and the online assessment skills of primary school teachers.

The statistical population of this research comprises teachers (male and female) of elementary schools in Shahin Shahr, Isfahan province, in the academic year 2022-2023 (507 people), of whom 247 took part. A technology integration knowledge questionnaire (Schmid et al., 2020) is included in the research tools. and a researcher-made questionnaire on the online assessment skills of primary teachers. After collecting the data, we analyzed the fining at two levels of descriptive and inferential statistics. At the level of descriptive statistics of frequency and percentage, mean, and standard deviation, and at the level of inferential statistics from the Kolmogorov-Smirnov test, Pearson's correlation coefficient, independent, t-analysis Variance and minimum difference tests between the means we use.

The findings showed a weak relationship between technology knowledge, content knowledge, pedagogy knowledge, pedagogy content knowledge, technology content knowledge, technology pedagogy knowledge, and technology pedagogy content knowledge with online assessment skills. More explanation in this regard is presented in detail in the section of findings and conclusions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technological Pedagogical Content Knowledge
  • (TPACK)
  • Online Assessment Skills
  • Primary School Teachers