نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،تهران،ایران.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مجازی زبان انگلیسی بر انگیزش یادگیری زبان و علائم نقص توجه/بیش فعالی در دانش آموزان دچار اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و به لحاظ ماهیت داده ها کمی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پایه نهم مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز روان درمانی مناطق 1 تا5 تهران تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس معیارهای ورود به تحقیق 16 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه هر جلسه 60 دقیقه تحت آموزش مجازی زبان انگلیسی از طریق پلتفرم ادوبی کانکت قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی گاردنر و لامبرت(1959) و پرسشنامه اختلال کمبود توجه سوانسون و نولان پلهام(1980) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از مدل آماری تحلیل کواریانس چندمتغیره(مانکوا) و اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که در گروه آزمایش تغییر معناداری در انگیزش یادگیری زبان(P=0/001 و F=18/18) و علائم نقص توجه/بیش فعالی(P=0/01 و F=7/34) نسبت به گروه کنترل به وجود آمده است. بر اساس داده های حاصل از پژوهش میتوان نتیجه گرفت برنامه آموزش مجازی زبان انگلیسی بر افزایش انگیزش یادگیری زبان و بهبود علائم نقص توجه/بیش فعالی در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی موثر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of virtual English language training on language learning motivation and symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder in students with attention deficit/hyperactivity disorder.
نویسنده [English]
- Mojtaba sharifidaramadi
Department of Educational Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of virtual English training learning on language learning motivation and symptoms of attention deficit/hyperactivity in students with attention deficit/hyperactivity disorder. This research was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group and was quantitative in terms of the nature of the data. The statistical population of this research was made up of ninth grade students suffering from attention deficit/hyperactivity disorder who referred to psychotherapy centers in areas 1-5 of Tehran. Based on the criteria for entering the research, 16 people were selected by purposive sampling and randomly divided into two experimental and control groups. The experimental group received virtual English language training through the Adobe Connect platform for 12 sessions of 60 minutes each session, and the control group did not receive any training. The research tools were Gardner (1959) foreign language learning motivation and attitude questionnaire and Swanson (1980) attention deficit disorder questionnaire. In order to analyze the data, the statistical model of multivariate analysis of covariance (MANCOVA) and repeated measurement was used. The findings of the present study showed that in the experimental group there was a significant change in language learning motivation (P=0.001 and F=18.18) and attention deficit/hyperactivity symptoms (P=0.01 and F=34.7).Based on the data obtained from the research, it can be concluded that the virtual English language training program is effective in increasing the motivation to learn the language and improving the symptoms of attention deficit/hyperactivity in students with attention deficit/hyperactivity disorder.
کلیدواژهها [English]
- English language virtual training
- language learning motivation
- symptoms of attention deficit/hyperactivity
- students with attention deficit/hyperactivity disorder