نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
چکیده
هدف پژوهش، بررسی دستاوردهای مطالعات رباتیک آموزشی بود. این مطالعه کاربردی، با رویکرد کیفی و به روش مرور نظاممند انجام شد. اسناد و پژوهشهای معتبر ده سال اخیر به عنوان جامعه پژوهش بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند بر مبنای قاعده اشباع نظری حجم نمونه تعیین گردید. بدین صورت که مقالات معتبر داخلی و خارجی در بازه زمانی 2013 تا 2023 با استفاده از کلیدواژه رباتیک آموزشی، رباتیک تربیتی، رباتیک اجتماعی مورد جست و جو قرار گرفت. در جست و جوی اولیه 930مقاله شناسایی گردید که پس از غربالگری، 25 مقاله واجد شرایط لازم بود. تحلیل دادهها منجر به استخراج 4 مضمون اصلی و 21 مضمون فرعی شد. مضامین اصلی شامل: تعاریف و مفاهیم رباتیک آموزشی، مولفههای رباتیک آموزشی، فرصتهای رباتیک آموزشی و چالشهای رباتیک آموزشی بود. به طورکلی، تعاریفی که از رباتیک آموزشی ارائه شده است شامل: رباتیک به عنوان حوزه بین رشتهای، ابزار آموزشی قدرتمند، ابزار پرورش مهارتهای قرن21، آماده سازی برای مشاغل آینده و برنامه درسی مستقل بود. همچنین، مولفههای رباتیک آموزشی شامل: ربات، سخت افزار، نرم افزار، مواد آموزشی، معلم و محیط آموزشی بود. فرصتهای رباتیک آموزشی نیز شامل: اثربخشی کلی رباتیک آموزشی، توسعه حرفهای معلمان، خلاقیت و انگیزه و تنوع و گسترش مشارکت بود. چالشهای رباتیک آموزشی هم شامل: هزینه و دسترسی، آموزش معلمان و ادغام برنامه، ارزیابی نتایج یادگیری، فراگیری و تنوع و پایداری و نگهداری بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A systematic review of educational robotics studies
نویسندگان [English]
- mohammad javdani 1
- zahra azizi 2
1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 M.Sc. in Curriculum Planning, Farhangian University, Shahid Bahonar Campus, Shiraz, Iran
چکیده [English]
The aim of the research was to investigate the achievements of educational robotics studies. This applied study was conducted with a qualitative approach and a systematic review method. Valid documents and researches of the last ten years were used as the research community, which was determined using purposeful sampling based on the rule of theoretical saturation of the sample size. In this way, valid domestic and foreign articles in the period from 2013 to 2023 were searched using the keywords educational robotics, educational robotics, and social robotics. In the initial search, 930 articles were identified, of which only 25 articles were eligible. Data analysis resulted in the extraction of 4 main themes and 21 secondary themes. The main topics included: definitions and concepts of educational robotics, components of educational robotics, opportunities of educational robotics and challenges of educational robotics. In general, the definitions of educational robotics included: robotics as an interdisciplinary field, a powerful educational tool, a tool for developing 21st century skills, preparation for future jobs, and an independent curriculum. Also, the components of educational robotics included: robot, hardware, software, educational materials, teacher and educational environment. The opportunities of educational robotics also included: overall effectiveness of educational robotics, professional development of teachers, creativity and motivation, diversity and expansion of participation. The challenges of educational robotics included: cost and access, teacher training and program integration, evaluation of learning outcomes, learning and diversity, and sustainability and maintenance.
کلیدواژهها [English]
- Systematic review
- educational robotics
- social robotics