نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه ریاضی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی
2 گروه مدیریت آموزشی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر راهبردهای یادگیری و نگرش مثبت به مدرسه با نقش واسطه ای اهداف پیشرفت بر خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی در دانش آموزان دختر پایه ششم شهر الیگودرز بود. روش تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر الیگودرز به تعداد 784 نفر بود که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 258 نفر برای نمونه پژوهش، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی جینک و مورگان (1999)، راهبردهای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1990)، نگرش نسبت به مدرسه مک کوچ و سیگل (2003) و اهداف پیشرفت تحصیلی میدلتن و میگلی (1997) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که، راهبردهای یادگیری و نگرش مثبت به مدرسه با نقش واسطه ای اهداف پیشرفت بر خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی تاثیر غیر مستقیم ندارند. راهبردهای یادگیری با نقش میانجی اهداف پیشرفت در درس ریاضی بر خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی تاثیر غیر مستقیم ندارد. نگرش مثبت به مدرسه با نقش میانجی اهداف پیشرفت در درس ریاضی بر خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی تاثیر غیرمستقیم ندارد. همچنین راهبردهای یادگیری در درس ریاضی بر خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی تاثیرمستقیم دارد. نگرش مثبت به مدرسه بر خودکارآمدی تحصیلی در درس ریاضی تاثیرمستقیم دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of learning strategies and positive attitude towards school with the mediating role of achievement goals on academic self-efficacy in mathematics
نویسندگان [English]
- shayesteh rezaei 1
- nasrin nazari 2
1 Department of Mathematics, Aligudarz Branch، Islamic Azad University,, Aligudarz, Iran.
2 Department of Educational Management, Educational Sciences-Educational Management, Islamic Azad University, Aligudarz Branch, Aligudarz, Iran
چکیده [English]
The main purpose of this research was to investigate the effect of learning strategies and positive attitude towards school with the mediating role of achievement goals on academic self-efficacy in mathematics for sixth grade female students of Aligudarz city. The research method was applied and descriptive-survey. The statistical population of 6th grade female students of Aliguderz city in the academic year of 2022-2023 was 784 people. By Cochran^,s formula, 258 people were selected by simple random sampling method. In order to collect data from the standard questionnaires academic self-efficacy in mathematics subject of Jink and Morgan (1999), the learning strategies of Pintrich and de Groot's (1990), the attitude towards school of McCutch and Siegel (2003) and the achievement goals of Middleton and Migli (1997) was used. The results of the research show that learning strategies and positive attitude towards school with the mediating role of achievement goals do not have an indirect effect on academic self-efficacy in mathematics. Learning strategies with the mediating role of progress goals in mathematics course do not have an indirect effect on academic self-efficacy in mathematics course. Positive attitude towards school with the mediating role of achievement goals in math lesson does not have an indirect effect on academic self-efficacy in math lesson. Also, learning strategies in mathematics have a direct effect on academic self-efficacy in mathematics. A positive attitude towards school has a direct effect on academic self-efficacy in mathematics.
کلیدواژهها [English]
- Academic self-efficacy in mathematics
- learning strategies
- positive attitude to school
- achievement goals