نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشگاه علامه طباطبایی

3 استاد گروه رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی

10.22054/jti.2024.75945.1400

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکار مناسب برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده هولوپورت به منظور توسعه، تسهیل و عینیت یافتن فرآیند ارتباط در آموزش براساس نظریه ارتباط‌گرایی صورت گرفت. مسأله پژوهش نحوه کاربرد واقعیت افزوده در نظریه ارتباط‌گرایی بود که به روش مرور نظام‌مند و با استفاده از پروتکل پریزما انجام شد. محتوای مورد نیاز برای مرور نظام‌مند شامل مقالات و اسناد معتبر علمی بود که در نهایت از 37 مورد 24 مقاله انتخاب شد. معیارهای ورود مقاله‌ ارتباط کامل عنوان مقاله با موضوع هولوپورت و ارتباط‌گرایی، جدید بودن مقاله، انجام پژوهش در بازه زمانی بین سال‌های 2022-2005، اعتبار نشریه و روش‌ صحیح پژوهش بود. کلمات کلیدی جهت جستجو در پایگاه‌های علمی شامل واقعیت افزوده هولوپورت، هولوپورت کردن و نظریه ارتباط‌گرایی بود. پایگاه‌های جستجو شامل SAGE Journals, ERIC, Elsevier, Web of Science, IEEE, Sciencer, Direct, Scopus, Google Scholar, ISD, Noormags , Civilica, Irandoc, Magiran بود. یافته‌ها نشان داد که در آموزش مبتنی بر نظریه ارتباط‌گرایی، بکارگیری واقعیت افزوده از طریق فناوری هولوپورت امکان‌پذیر شده و این امر موجب افزایش سطح تعامل، ایجاد آموزش موقعیت محور و حضور مجازی در زمان و مکان واقعی می‌گردد. در نتیجه با بکارگیری این تکنولوژی، افراد از نظر فیزیکی یکدیگر را در کنار هم حس می‌کنند و با ایجاد یک شبکه هولوپورتی چند نفره، تعامل چهره به چهره ایجاد می‌نمایند. با غلبه بر محدودیت‌های این فناوری، آموزش مجازی حضوری شکل خواهد گرفت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Application of holoport augmented reality technology in education based on connectivism theory

نویسندگان [English]

  • hamed abbasi 1
  • Mohammad Reza Nili Ahmadabadi 2
  • Esmaeil Zaraii Zavaraki 3

1 Ph.D., Department of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 Full Professor, Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of providing a suitable solution for using Holoport augmented reality technology in order to develop, facilitate and objectify the communication process in education based on the connectivism theory. The problem of the research was how to use augmented reality in the theory of connectivism, which was done by a systematic review method and using the PRISMA protocol. The content required for the systematic review included valid scientific articles and documents, and finally 24 articles were selected out of 37. The inclusion criteria of the article were the full relevance of the article title to the topic of Holoport and connectivism, the novelty of the article, conducting the research in the period between 2005-2023, the validity of the publication and the correct research method. Key words for searching in scientific databases included holoport augmented reality, holoporting and connectivism theory. Search databases included SAGE Journals, ERIC, Elsevier, Web of Science, IEEE, Sciencer, Direct, Scopus, Google Scholar, ISD, Noormags, Civilica, Irandoc and Magiran. The findings showed that in education based on connectivism theory, the use of augmented reality is possible through Holoport technology, and this increases the level of interaction, creating situation-oriented education and virtual presence in real time and place. As a result, by using this technology, people physically feel each other next to each other and create a face-to-face interaction by creating a multi-person holoport network. By overcoming the limitations of this technology, face-to-face virtual education will be formed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Augmented reality
  • holoport technology
  • connectivism theory in education
  • systematic review method