نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران ایران
چکیده
رضایتتحصیلیاز جمله عوامل کلیدی جهت ایجاد وتوسعه تجارب رقابتی در جوزه آموزش عالی محسوب میشود بهنحوی که جلب رضایت تحصیلی فراگیران به وفاداری آنها کمک نسبت به موسسه محل تحصیلخواهد کرد. همچنین بررسیرضایتدانشجویان درافزایشآگاهیازفرایندآموزشی و کیفیت آن مفید بوده وگویای توجه وعلاقه دانشآموزان به یادگیری و آموزشاست. لذا این پژوهش با هدفارائه مدلعلی پیش بینی رضایتتحصیلی از کلاسهای آنلاینبر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با توجه به نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی در میان دانشجویان دورههای مجازی دانشگاه شیراز به روش تحلیل مسیر، انجام شده است. روش پژوهش از منظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی می باشد.برای این منظور 331 نفر(214 دختر و 117پسر) از دانشجویان دورههای مجازی دانشگاه شیراز به روش نمونه گیریدر دسترس انتخاب و به پرسشنامه ای خودگزارشی متشکل از خرده مقیاسهایالگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتدرپاتریک(2002)، باورهای خودکارآمدی موریس(2001) و رضایتتحصیلیلنت و همکاران(2007) پاسخ دادند. ویژگیهای فنی ابزارهای اندازه گیری نیز بررسی و مورد تایید قرار گرفت. بطور کلییافتههای پژوهش نشان داد که الگوهای ارتباطی گفت و شنود از طریق واسطه گری باورهای خودکارآمدی به صورت غیر مستقیم و مثبت و الگوی ارتباطی همنوایی بصورت غیر مستقیم و منفی رضایت تحصیلی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهند. ضمنا در مدل برازش شده این پژوهش 27 درصد از واریانس رضایت تحصیلی توسط الگوهای ارتباطی خانواده و باورهای خودکارآمدی تبیین گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Presenting a causal model for predicting educational satisfaction based on family communication patterns with regard to the mediating role of self-efficacy beliefs among students of virtual courses at Shiraz University
نویسندگان [English]
- Ahmad Rastegar 1
- Mohammad Hassan Seif 1
- sima alizadeh 2
1 .Associate Professor, Educational science, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Faculty of Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
This research has been conducted with the aim of providing a causal model for predicting educational satisfaction from online classes based on family communication patterns with regard to the mediating role of self-efficacy beliefs among students of Shiraz University's virtual courses using the path analysis method. For this purpose, 331 people (214 girls and 117 boys) from students of Shiraz University's virtual courses were selected by convenience sampling method and a self-report questionnaire consisting of the subscales of Koerner and Fitterpatrick's family communication patterns (2002), self-efficacy beliefs of Morris (2001) and academic satisfaction and colleagues (2007) responded. The technical characteristics of the measuring instruments were also checked and approved. In addition, this research is descriptive and correlational from the point of view of implementation method. In general, the results of the research showed that communication patterns of dialogue and listening indirectly and positively influence the academic satisfaction of students through mediation of self-efficacy beliefs and conformity communication pattern indirectly and negatively. Also, in the fitted model of this research, 27% of the variance of academic satisfaction was explained by family communication patterns and self-efficacy beliefs.
کلیدواژهها [English]
- Family communication patterns
- self-efficacy
- beliefs
- educational satisfaction