مقاله پژوهشی
مرور نظام‌مند چالش‌های کاربست هوش مصنوعی در تدریس و یادگیری در سطح آموزش عالی

سهراب عظیم پور؛ محمد شاهعلیزاده؛ شهین پور بهرامی؛ امیر محسن طاهری کردکندی

دوره 7، شماره 26 ، دی 1403، صفحه 9-32

https://doi.org/10.22054/jti.2025.82760.1520

چکیده
  هوش مصنوعی و کاربردهای آن در حیطه آموزش، تدریس، و یادگیری با ظهور ابزارهایی همچون چت جی‌پی‌تی و دیگر ابزارهای پس از آن از سال ۲۰۲۲ به بعد، در حال شکوفایی و همچنین ایجاد چالش‌های جدیدی در عرصه تدریس و یادگیری است. ازاین‌رو هدف از این تحقیق، مرور نظام‌مند چالش‌های کاربست هوش مصنوعی در تدریس و یادگیری در سطح آموزش عالی است. در این تحقیق ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثر بهینه‌سازی بار شناختی آموزش به شیوه چندرسانه‌ای بر خود نظم دهی فراگیران

معصومه السادات ابطحی

دوره 7، شماره 26 ، دی 1403، صفحه 33-65

https://doi.org/10.22054/jti.2025.80647.1479

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بار شناختی بیرونی آموزش به شیوه‌ی چندرسانه‌ای بر خودنظم‌دهی فراگیران انجام شده است. این پژوهش نیمه‌ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مدارس هوشمند شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بود. روش نمونه‌گیری هدفمند بود و بر این اساس 30 نفر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی مدل ساختاری اثر دانش تلفیق فناوری (تیپک) نو معلمان ابتدایی بر موانع ادراک شده برای تلفیق فناوری

زهرا موثق پور؛ اعظم اسفیجانی

دوره 7، شماره 26 ، دی 1403، صفحه 67-94

https://doi.org/10.22054/jti.2025.79021.1453

چکیده
  فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از مهم‌ترین موضوعات موردبحث پژوهشگران تبدیل‌شده و معلمان هماهنگ با عصر دیجیتال باید مجهز به دانش یکپارچه‌سازی فناوری در فرایندهای یاددهی یادگیری باشند و فناوری اطلاعات و ارتباطات را در تدریس روزانه‌شان تلفیق کنند. در این فرایند، معلمان همواره با موانعی برای یکپارچه‌سازی فناوری روبرو هستند. با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی تکنیک‌های کاهش بار شناختی مشارکتی در محیط‌های الکترونیکی (E_CCLT): مروری نظام‌مند

فاطمه مسلمی؛ فاطمه رضائی؛ محدثه خوبان؛ رها عابدی

دوره 7، شماره 26 ، دی 1403، صفحه 95-125

https://doi.org/10.22054/jti.2025.83916.1542

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی تکنیک‌های کاهش بار شناختی مشارکتی در محیط‌های الکترونیکی انجام شد و به شکاف قابل‌توجهی در ادبیات فناوری آموزشی موجود پرداخت. این مطالعه از یک روش مرور سیستماتیک استفاده کرد و به‌طور دقیق پایگاه‌های داده Scopus، Science Direct و Google Scholar را برای جمع‌آوری متون مرتبط جستجو کرد. معیارهای ورود و خروج، فرآیند انتخاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی و اعتبار یابی محیط یادگیری غنی شده به منظور ارتقای مهارت حل مسئله دانش آموزان استعداد درخشان

رقیه افشاری؛ محمدرضا نیلی احمد آبادی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی دلاور

دوره 7، شماره 26 ، دی 1403، صفحه 127-161

https://doi.org/10.22054/jti.2024.76620.1409

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌ها و طراحی محیط یادگیری غنی‌شده به‌منظور ارتقای مهارت حل مسئله دانش‌آموزان استعداد درخشان و اعتبار یابی درونی آن انجام شد. این پژوهش با روش آمیخته از نوع اکتشافی انجام گرفت. مؤلفه‌های طراحی محیط یادگیری غنی‌شده با تحلیل محتوای استقرایی و نرم‌افزار ان ویوو شناسایی شدند. جامعه آماری در بخش کیفی و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل توسعه دانشگاه کارآفرین برای دانشگاه‌های دولتی افغانستان

نویدالله دانشیار؛ مرتضی طاهری؛ حمید رحیمیان؛ صمد برزویان

دوره 7، شماره 26 ، دی 1403، صفحه 163-186

https://doi.org/10.22054/jti.2024.79735.1469

چکیده
  دانشگاه‌های کارآفرین به‌عنوان تولیدکننده دانش و نهاد منتشرکننده آن نقش مهمی در رشد تکنولوژی و اقتصاد کشور دارند. هدف این‌ تحقیق، ارائه مدل توسعه دانشگاه کارآفرین برای دانشگاه‌های دولتی افغانستان است. این‌ تحقیق کاربردی‌ بر مبنای راهبرد نظریه زمینه‌ای سیستماتیک (SY-GTM) و با مشارکت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی افغانستان انجام ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی روش تدریس نوین با توجه به فناوری های جدید در آموزش و پرورش

حسین ریحانی؛ علی خالق خواه

دوره 7، شماره 26 ، دی 1403، صفحه 187-206

https://doi.org/10.22054/jti.2025.74550.1385

چکیده
  هدف تحقیق حاضر، طراحی روش تدریس نوین با توجه به فناوری‌های جدید در آموزش‌وپرورش است. روش تحقیق از نوع کیفی اکتشافی است، در این راستا نخست با مرور ادبیات موضوع چـارچوب اولیه‏ی روش تدریس نوین با توجه به فناوری‌های جدید در آموزش‌وپرورش به منزلة مدل اولیة پـژوهش معرفـی شـد، سپس بومی‌سازی و تأیید آن با استفاده از به‌کارگیری روش دلفی ...  بیشتر