نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بار شناختی بیرونی آموزش به شیوه‌ی چندرسانه‌ای بر خودنظم‌دهی فراگیران انجام شده است. این پژوهش نیمه‌ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مدارس هوشمند شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بود. روش نمونه‌گیری هدفمند بود و بر این اساس 30 نفر از فراگیران که توسط یک معلم علوم تجربی آموزش می‌دیدند، انتخاب و به شکل تصادفی در گروه‌های 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. طی 15 جلسه‌ی 40 دقیقه‌ای، گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل (چندرسانه‌ای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل) قرار گرفت. گروه کنترل محتوای درس علوم تجربی را که با توجه به الگوی طراحی آموزشی مریل طراحی شده بود، به شیوه‌ی تدریس معمول آموزش دیدند. دانش‌آموزان در هر دو گروه قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه خودنظم‌بخشی تحصیلی (SRQ-A) پاسخ دادند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از آزمون رگرسیون، تی مستقل و تی زوجی و کوواریانس در نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. استفاده از آموزش چندرسانه‌ای که بر پایه الگوی طراحی مریل استوار است، می‌تواند به کاهش بار شناختی بیرونی و تقویت خودنظم‌دهی در یادگیرندگان منجر شود. نتایج نشان داده‌اند که گروهی که با استفاده از الگوی طراحی مریل آموزش دیده‌اند، بار شناختی کمتری را تجربه کرده و خودنظم‌دهی بیشتری نشان داده‌اند. کاهش بار شناختی و افزایش خودنظم‌دهی در دانش‌آموزان می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از زمان و انرژی خود به شیوه‌ای مؤثرتر استفاده کنند. این دانش‌آموزان، که احساس کنترل بیشتری بر فرآیندهای یادگیری خود دارند، انگیزه‌ی بالاتری برای دستیابی به موفقیت‌های تحصیلی از خود نشان می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of external cognitive load of multimedia teaching on self-discipline of learners

نویسنده [English]

  • Masoumeh sadat Abtahi

Department of School and Educational Innovations, Faculty of Islamic Education, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran (corresponding author)

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of external cognitive teaching in a multimedia way on the self-regulation of learners.
Method: The present study was a semi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research includes all elementary school students of Houshmanshahr schools in Tehran. With the aim of removing the intervention effect, available sampling method was used. Based on this, 30 students who were taught by an experimental science teacher were selected and randomly placed in experimental and control groups of 15 people. During 15 sessions of 40 minutes, the experimental group was exposed to the independent variable (educational multimedia based on Merrill's educational design model). The control group was taught the content of the experimental science course, which was designed according to Merrill's educational design model, in the usual teaching method. Students in both groups answered Bronken, Plus and Leutner questionnaires before and after training. The collected data was analyzed with spss software.
Findings: The results of the paired t-test showed that the use of multimedia education based on Merrill's design model reduces external cognitive load and increases self-discipline of learners. Also, it was found that the experimental group with multimedia training based on educational design model experienced more external cognitive load and had more self-regulation than the control group with multimedia training without educational design model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • external cognitive load
  • educational multimedia
  • teaching method
  • effective learning