نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2 دانشیار گروه آموزشی مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده
هدف تحقیق حاضر، طراحی روش تدریس نوین با توجه به فناوریهای جدید در آموزشوپرورش است. روش تحقیق از نوع کیفی اکتشافی است، در این راستا نخست با مرور ادبیات موضوع چـارچوب اولیهی روش تدریس نوین با توجه به فناوریهای جدید در آموزشوپرورش به منزلة مدل اولیة پـژوهش معرفـی شـد، سپس بومیسازی و تأیید آن با استفاده از بهکارگیری روش دلفی از طریق پرسشنامه نیمهباز انجام پذیرفت. بدین منظور درمجموع با 24 نفر از خبرگان شامل اساتید دانشگاه و معلمان باتجربه استفاده شد، که در ادامه به اصلاح و بومیسازی مدل پرداختیم، تا از این طریق ابعاد و شاخصهای روش تدریس نوین با توجه به فناوریهای جدید در آموزشوپرورش استخراج و ماهیت مفهوم کشف گردد. بر اساس نتایج این پژوهش 3 مؤلفه «تمرکز بر محیط یادگیری»، «دارا بودن فناوری اطلاعات و ارتباطات در اشکال مختلف» و «توسعه فناوری اطلاعات بهعنوان یک راهبرد توسعه ملی» درمجموع 16 گویه بهعنوان ابعاد روش تدریس نوین با توجه به فناوریهای جدید در آموزشوپرورش شناسایی گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a new teaching method according to new technologies in education
نویسندگان [English]
- Hossein Reyhani 1
- Ali khaleghkhah 2
1 Mohaghegh Ardabili University
2 Mohaghegh Ardabili University
چکیده [English]
The purpose of this research is to design a new teaching method with regard to new technologies in education. The research method is qualitative and exploratory, in this regard, first by reviewing the literature, the basic framework of the new teaching method was introduced with regard to new technologies in education as the primary research model, then its localization and confirmation using the method Delphi was accepted through a semi-completed questionnaire. For this purpose, a total of 24 experts were used, including university professors and experienced teachers, who continued to modify and localize the model, so that the dimensions and indicators of the new teaching method with regard to new technologies in education and the essence of the concept could be discovered. Based on the results of this research, 3 components "focusing on the learning environment", "having information technology and communication in various forms" and "developing information technology as a national development strategy" in total 16 items as the dimensions of the new teaching method with regard to new technologies in Education was identified
کلیدواژهها [English]
- Focusing on the learning environment
- having information technology and communications in various forms
- developing information technology as a national development strategy
- new teaching methods with regard to new technologies in education