نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه محقق اردبیلی

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی؛ اردبیل

10.22054/jti.2025.74550.1385

چکیده

هدف تحقیق حاضر، طراحی روش تدریس نوین با توجه به فناوری های جدید در آموزش و پرورش است. روش تحقیق ازنوع کیفی اکتشافی است، در این راستا نخست با مرور ادبیات موضوع چـارچوب اولیه‌ی روش تدریس نوین با توجه به فناوری های جدید در آموزش و پرورش به منزلة مدل اولیة پـژوهش معرفـی شـد، سپس بـومی سـازی و تأییـدآن با استفاده از بکارگیری روش دلفی ازطریق پرسشنامه نیمه بازانجام پذیرفت. بدین منظور در مجموع با 24نفرازخبرگان شامل اساتید دانشگاه و معلمان باتجربه استفاده شد،که درادامه به اصلاح و بومی سازی مدل پرداختیم، تاازاین طریق ابعادوشاخص های روش تدریس نوین با توجه به فناوری های جدید در آموزش و پرورش استخراج وماهیت مفهوم کشف گردد. براساس نتایح این پژوهش 3مولفه "تمرکز بر محیط یادگیری، "دارا بودن فناوری اطلاعات وارتباطات در اشکال مختلف" و" توسعه فناوری اطلاعات به عنوان یک راهبرد توسعه ملی" در مجموع 16گویه به عنوان ابعاد روش تدریس نوین با توجه به فناوری‌های جدید در آموزش و پرورش شناسایی گردید

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a new teaching method according to new technologies in education

نویسندگان [English]

  • Hossein Reyhani 1
  • Ali khaleghkhah 2

1 Mohaghegh Ardabili University

2 Mohaghegh Ardabili University

چکیده [English]

The purpose of this research is to design a new teaching method with regard to new technologies in education. The research method is qualitative and exploratory, in this regard, first by reviewing the literature, the basic framework of the new teaching method was introduced with regard to new technologies in education as the primary research model, then its localization and confirmation using the method Delphi was accepted through a semi-completed questionnaire. For this purpose, a total of 24 experts were used, including university professors and experienced teachers, who continued to modify and localize the model, so that the dimensions and indicators of the new teaching method with regard to new technologies in education and the essence of the concept could be discovered. Based on the results of this research, 3 components "focusing on the learning environment", "having information technology and communication in various forms" and "developing information technology as a national development strategy" in total 16 items as the dimensions of the new teaching method with regard to new technologies in Education was identified

کلیدواژه‌ها [English]

  • Focusing on the learning environment
  • having information technology and communications in various forms
  • developing information technology as a national development strategy
  • new teaching methods with regard to new technologies in education