نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

دانشگاه‌های کارآفرین به‌عنوان تولیدکننده دانش و نهاد منتشرکننده آن نقش مهمی در رشد تکنولوژی و اقتصاد کشور دارند. هدف این‌ تحقیق، ارائه مدل توسعه دانشگاه کارآفرین برای دانشگاه‌های دولتی افغانستان است. این‌ تحقیق کاربردی‌ بر مبنای راهبرد نظریه زمینه‌ای سیستماتیک (SY-GTM) و با مشارکت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی افغانستان انجام شد. گردآوری‌ داده‌ها تـا دسـتیابی‌ بـه‌ اشـباع نظری‌ ادامه‌ یافت‌ که‌ در این‌ تحقیق به تعداد 16 نفر اشباع نظـری‌ حاصـل‌ شـد. ابـزار جمـع‌آوری‌ داده‌هـا مصـاحبه‌ نیمه‌ساختاریافته بود و داده‌ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA 22 تحلیل گردید. اعتبار و روایی داده‌ها از دو روش بازبینی مشارکت‌کنندگان و مرور خبرگان تأیید شد. نتایج‌ به‌دست‌آمده از داده‌های‌ پژوهش‌ در فراینـد کدگـذاری‌ بـاز، محـوری‌ و انتخابی‌ تحلیل و از 16 فایل مصاحبه، 847 گزاره مفهومی در قالب 25 مقوله محوری طبقه‌بندی و در نهایت ابعاد ششگانه مدل ترسیم گردید. یافته‌های پژوهش‌ نشـان داد بـرای‌ کارآفرین‌شدن دانشگاه‌های دولتی افغانستان وجود مجموعه‌ای‌ از شـرایط‌ علـی‌ شامل: ارتباط دانشگاه با صنعت، تجاری‌سازی تحقیقات و نصاب درسی بازار محور ضرورت دارد. این پیش‌آیندها متأثر از شـرایط‌ زمینه‌ای‌ از قبیل‌ تحقیقات معیاری و شـرایط‌ مداخلـه‌گـر محیطی مانند نظام پاداش و رهبری کارآفرینانه است. تحقق دانشگاه کارآفرین با اجرای راهبردهای آموزش مهارت کارآفرینی و ترویج فرهنگ کارآفرینی، دستاوردهای درون و برون دانشگاهی‌ به همراه دارد. پژوهش حاضر نخستین اقدام برای کارآفرین شدن دانشگاه‌های دولتی افغانستان بوده و به دانشگاه البیرونی در عرصه فرایند کارآفرینی کمک کرده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Entrepreneurial University Development Model for Public Universities of Afghanistan

نویسندگان [English]

  • Naweedullah Danishyar
  • Mortaza Taheri
  • Hamid Rahimian
  • Samad borzooian

Educational Administration Dept., Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The entrepreneurial university has an important role in country's economic development. The purpose of this research is to present the entrepreneurial university development model for public universities of Afghanistan. This applied research was conducted based on the systematic grounded theory (SY-GTM). Research participants are professors of Afghan universities. The sampling method in this research is purposeful and theoretical snowball sampling. The data collection continued until reaching theoretical saturation, and theoretical saturation was achieved with the number of 16 people in this research. The data collection tool was a semi-structured interview and the data was analyzed using MAXQDA 22 software. The reliability and validity of the data were opened by observing the participants and reviewing the experts. The results obtained from the research data of open, axial and selective coding processes were analyzed and 847 conceptual reports were classified into 25 associative categories from 16 interviews and finally six models were drawn. Research studies have shown that for the entrepreneurship of Afghanistan's public universities, a set of causal conditions are necessary, the conditions including: relationship between university and industry, commercialization research, and market-based curriculum research. the intervening environmental conditions include: awarding system and entrepreneurial leadership. The implementation of the entrepreneurial university involves these strategies: teaching entrepreneurial skills and promoting the culture of entrepreneurship inside and outside the university. This research is the first step in entrepreneurship of public universities and has helped Al-Beroni University in the field of entrepreneurship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial University
  • 3rd Generation University
  • public university development
  • Strategic Management