نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه اصفهان

10.22054/jti.2025.79021.1453

چکیده

فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث پژوهشگران تبدیل شده و معلمان هماهنگ با عصر دیجیتال باید مجهز به دانش یکپارچه‌سازی فناوری در فرایندهای یاددهی یادگیری باشند و فناوری اطلاعات و ارتباطات را در تدریس روزانه‌شان تلفیق کنند. در این فرایند، معلمان همواره با موانعی برای یکپارچه‌سازی فناوری روبرو هستند. باتوجه‌ به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری اثر دانش یکپارچه‌سازی فناوری (تیپک) نو معلمان ابتدایی استان خوزستان بر موانع ادراک شده یکپارچه‌سازی فناوری انجام گردیده است. پژوهش در دسته‌ی تحقیقات کاربردی قرار می‌گیرد که با رویکرد کمی و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی (مدل‌یابی معادلات ساختاری) انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی نو معلمان فارغ‌التحصیل از رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان با کمتر از سه سال سابقه تدریس هستند که از آن میان 320 نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از دو پرسش‌نامه‌ی تیپک ایکس (اشمیتز و همکاران، ۲۰۲۰) و پی‌بی‌تی‌آی (باسارماک و هماتوگلو، 2020) استفاده شد. داده‌های گردآوری شده از طریق روش‌های آمار توصیفی (فراوانی درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کالموگروف - اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. تحلیل یافته‌ها نشان داد دانش یکپارچه‌سازی فناوری (تیپک) تأثیر مستقیم بر موانع درونی و موانع بیرونی یکپارچه‌سازی فناوری دارد، موانع بیرونی یکپارچه‌سازی فناوری بر موانع درونی تأثیر مستقیم دارند. همچنین دانش‌های پداگوژیکی‌فناورانه و محتوایی‌پداگوژیکی‌فناورانه رابطه مثبت و معناداری با موانع بیرونی یکپارچه‌سازی فناوری دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Structural Model of the Effect of Novice Elementary Teachers' Technology Integration Knowledge (TPACK) on Their Perceived Barriers to Technology Integration

نویسندگان [English]

  • Zahra Movasaqpoor
  • Azam Esfijani

University of Isfahan

چکیده [English]

The information and communication technology has become increasingly important to researchers. Teachers in the digital age should be equipped with technology integration knowledge and integrate information and communication technology into their daily teaching. However, teachers often face obstacles to technology integration. The purpose of this study was to investigate a structural model of how novice teachers' technology integration knowledge (technological, pedagogical, and content knowledge =TPACK) affected their perceived barriers to technology integration. A quantitative approach and a descriptive research method of the correlation type (structural equation modeling) were used to carry out the applied research. The research population comprised of newly graduated elementary teachers from Farhangian University in Khuzestan province, 320 of which were selected as the research sample. The TPACK X and PBTI questionnaires were used to collect data. A combination of descriptive statistics and inferential statistics was used to analyze the collected data. The results revealed that technology integration knowledge (TPACK) has a direct effect on perceived internal and external barriers to technology integration. External barriers to technology integration have a direct impact on internal barriers. Furthermore, the external barriers to technology integration have a positive and significant relationship with pedagogical technological knowledge and pedagogical technological content knowledge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology integration knowledge
  • TPACK
  • Technology integration barriers
  • Novic teachers
  • Structural equation modeling