نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

2 هیات علمی دانشگاه تهران- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی تکنیک‌های کاهش بار شناختی مشارکتی در محیط‌های الکترونیکی انجام شد و به شکاف قابل توجهی در ادبیات فناوری آموزشی موجود پرداخت. این مطالعه از یک روش مرور سیستماتیک استفاده کرد و به طور دقیق پایگاه‌های داده Scopus، Science Direct و Google Scholar را برای جمع‌آوری متون مرتبط جستجو کرد. معیارهای ورود و خروج، فرآیند انتخاب را هدایت می‌کرد و منجر به 19 مطالعه مرتبط شد که تحت تجزیه و تحلیل کامل قرار گرفتند. این تحقیق از تحلیل ابعادی برای دسته‌بندی تکنیک‌های شناسایی‌شده در اجزای مختلف، با تمرکز ویژه بر ابعاد زیربنایی آنها استفاده کرد. این مطالعه شش بعد اساسی تکنیک‌های کاهش بار شناختی مشارکتی را نشان داد: کاربر محوری، طراحی اطلاعات، انعطاف‌پذیری و سفارشی‌سازی، جامعه‌محوری، بازیابی اطلاعات و استفاده، و پشتیبانی مبتنی بر فناوری. نتایج بر اهمیت این ابعاد در کاهش بار شناختی در محیط‌های الکترونیکی مشارکتی تأکید می‌کند و بینش‌های مهمی را برای شیوه‌های آموزشی آینده ارائه می‌دهد. در نتیجه، یافته‌ها پیامدهای مهمی برای طراحان و مجریان آموزش در زمینه‌های الکترونیکی دارند و بر نیاز به استراتژی‌هایی تأکید می‌کنند که به طور مؤثر بار شناختی مشارکتی را به حداقل می‌رسانند و تجارب یادگیری را افزایش می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying collaborative cognitive load reduction techniques in electronic environments (E_CCLT): A systematic review

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Moslemi 1
  • Fatemeh Rezaei 1
  • Mohaddeseh Khouban 1
  • Raha Abedi 2

1 University of Tehran

2 University of Tehran

چکیده [English]

The present research aimed to identify collaborative cognitive load reduction techniques in electronic environments, addressing a significant gap in the existing educational technology literature. The study employed a systematic review methodology, meticulously searching the Scopus, Science Direct, and Google Scholar databases to collate relevant literature. Inclusion and exclusion criteria guided the selection process, resulting in 19 pertinent studies that underwent thorough analysis. This research utilized dimensional analysis to categorize the identified techniques into various components, with a particular focus on their underlying dimensions. The study revealed six fundamental dimensions of collaborative cognitive load reduction techniques: user-centeredness, information design, flexibility and customization, community-centeredness, information retrieval and use, and technology-based support. The results underscored the importance of these dimensions in alleviating cognitive load in collaborative electronic environments, providing crucial insights for future pedagogical practices. Consequently, the findings hold significant implications for designers and implementers of training in electronic contexts, emphasizing the need for strategies that effectively minimize collaborative cognitive load and enhance learning experiences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Collaborative Cognitive Load Theory
  • Cognitive Load
  • E-learning
  • Collaborative Learning