نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری حکمرانی آموزش عالی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران.

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی مؤلفه‌های آینده‌پژوهی حکمرانی فناوری در آموزش عالی ایران مبتنی بر روش فراترکیب است. این پژوهش از نظر نوع داده کیفی، با رویکرد استقرایی و به روش فراترکیب و با استفاده از الگوی سندلوسکی و باروست انجام شده است. ازاین‌رو جامعه مورد بررسی پژوهش ۵۰ مقاله چاپ شده معتبر داخلی بوده است که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۲ در مجلات علمی و همایش‌های معتبر داخلی چاپ شده‌اند. واحد تحلیل باتوجه‌به مقیاس دقت، اصالت و نو بودن پژوهش‌ها ۲۰ مقاله انتخاب شدند. به‌منظور تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار تحلیل کیفی استفاده شده است. بر اساس تحلیل‌های صورت‌گرفته ۸۹ کد حاصل شد که در قالب چهار مضمون اصلی آینده فناوری، فناوری در آموزش عالی ایران، آینده‌پژوهی آموزش عالی و چیستی آینده‌پژوهی سازمان‌دهی شدند. نتایج تحلیل‌ها حاکی از آن است که پژوهش‌های داخلی در آینده‌پژوهی فناوری در آموزش عالی بر مؤلفة فرا دانشگاهی متمرکز هستند که مرتبط با حضور دانشگاه در فضای متاورس است و نیز مؤلفة تغییرات آموزش عالی در همة جوانب است. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که تحقیقات آینده‌‌پژوهی فناوری آموزش عالی ایران، الزامات بیرونی و داخلی را برای آینده مشخص می‌کند. از نظر بیرونی، این الزامات شامل دگرگونی‌هایی در حاکمیت، زیرساخت‌ها، نرم‌افزار، فناوری و دنیای طبیعی است. در الزامات درونی آن‌ها شامل چالش‌های درون دانشگاهی، استقلال دانشگاه، گسترش دسترسی و کیفیت و مشارکت ذی‌نفعان می‌شوند. به طور قابل‌توجهی، این تحلیل تمرکز بر مؤلفة برون‌دانشگاهی، از جمله حضور دانشگاه‌ها در متاورس و نیاز به تغییرات جامع را برجسته می‌کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Navigating the Future of Technology Governance in Iran's Higher Education: A Meta-Synthesis Approach

نویسندگان [English]

  • Reyhaneh Ghanaati 1
  • Samaneh sadat Mousavian 2

1 PhD student in Higher Education Governance, Faculty of Governance, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Educational Sciences Department, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran

چکیده [English]

This study aims to explore the prospective research dimensions of technology governance within higher education through internal investigations. Utilizing a qualitative approach, the research adopted an inductive methodology and qualitative meta-synthesis method. The present investigation employed a comprehensive sample of 50 peer-reviewed scholarly articles that were published in esteemed domestic academic journals and conference proceedings between the years 2009 and 2023. Of this corpus, 20 articles were selected based on a set of predefined criteria, including their level of precision, originality, and innovative content. Data analysis was conducted using qualitative analysis facilitated by the maxqda20 software. The analysis yielded 89 codes, categorized into 4 primary themes, addressing topics such as the future of technology, technology's role in higher education in Iran, future trends in higher education research, and forthcoming research directions. The findings suggest that forthcoming internal research endeavors in technology within higher education are oriented towards aspects external to the university, particularly concerning the institution's engagement in the metaverse domain, which is anticipated to instigate comprehensive transformations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • meta-synthesis
  • futurism
  • governance
  • technology
  • higher education