نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی اجرای دروس دوره اول ابتدایی شبکه آموزشی دانش آموزی از دید معلمان این دوره بود تا تصویری از ابعاد ارائه خدمات پشتیبانی، ارائه خدمات زیرساختی و فنی در برنامه شاد به برنامه ریزان و طراحان برنامه درسی نظام آموزشی کشور ارائه نماید. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی دوره اول منطقه 15 شهر تهران به تعداد 1420 نفر بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 302 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محققساخته در مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. روایی پرسشنامه توسط هشت نفر از متخصصان برنامه درسی تأیید، و پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 92/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS26 و با روش با آزمون تی تک نمونه ای صورت گرفت که سه بعد مشخص شده، با استفاده از آزمون آماری فریدمن اولویت بندی شدند. یافته ها حاکی از آن است که وضعیت اجرای دروس دوره اول ابتدایی در برنامه شاد از نظر معلمان، متوسط به پایین می باشد. همچنین بیشترین میزان رضایتمندی معلمان از خدمات پشتیبانی، و کمترین میزان رضایتمندی از خدمات فنی بود. نتایج نشان داد برخی از مواردی که از نظر معلمان بیشترین فاصله را از نقطه موجود تا مطلوب خود داشته، عبارتنداز: هزینه های مصرفی اینترنت برای برنامه شاد، عدم امکان برقراری ارتباط آنلاین، عدم امکان ایجاد کارپوشه الکترونیکی کارا دانش آموزان ,و ....
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation of Implementing Lessons of Lower Elementary Course in Student Educational Network (SEN)
نویسندگان [English]
- Niloofar Ghanbari Foroud 1
- Nourabadi Soolmaz 2
1 Department of Educational Sciences, Shahed University, Tehran, Iran
2 Assistant Prof., Faculty of Educational Sciences, Shahed University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to evaluate the implementation of lower elementary school courses in Student Educational Network from the perspective of this course teachers to present a picture of its strengths and weaknesses in terms of providing support services, provide teachers with infrastructure and technology, planners, help experts and designers to design and implement e-learning. The method is survey in terms of purpose. The statistical population includes all elementary school teachers in 15th district of Tehran. The sample size was determined based on Krejci-Morgan table of 302 teachers from 1420 statistical population by random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire of 33 questions on a five-point Likert scale. The analysis was performed with T test and using SPSS26 statistical software and was prioritized with using Friedman statistical test. Findings show that respondents' satisfaction was with support services and the least satisfaction was with technical services The results show that some items which elementary teachers were very dissatisfied with were: Internet usage costs for SEN program, the inability to communicate online, the impossibility of creating an efficient electronic portfolio for each student, low quality audio and video in live, the impossibility of group video calling.
کلیدواژهها [English]
- Evaluation
- Virtual Education
- Educational Network
- SEN Program
- Lower Elementary Course