نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

2 گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

3 کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت آموزش تلفیقی در مقطع متوسطه شهرستان کوهرنگ بود. برای اجرای آن از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. پژوهش دارای دو جامعه آماری بود. گروه اول خبرگان علمی، خبرگان اجرایی و گروه دوم مدیران مدارس، دبیران دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم و کارشناسان آموزش اداره آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ بودند. روش انتخاب مشارکت‎کنندگان در بخش کیفی هدفمند (17 نفر) و در بخش کمی روش نمونه‎گیری طبقه‎ای (120 نفر) بود. برای گرداوری داده‎ها در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسش‎نامه محقق‎ساخته استخراج شده از مصاحبه استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی صوری و محتوایی (79/0) انجام شد و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب الفای کرونباخ برای نقاط قوت 79/0؛ نقاط ضعف 77/0؛ فرصت ها 82/0 و تهدیدها 81/0 برآورد گردید. یافته‎ها نشان داد مهمترین نقطه قوت، بازخورد سریع به دانش‎آموزان و مهمترین نقطه ضعف، پایین بودن سطح آمادگی الکترونیکی مدارس بوده است. مهمترین فرصت، تحقق هر چه بهتر اهداف سند تحول آموزش و پرورش و مهمترین تهدید، کاهش سطح نظارت والدین بر فرزندان بوده است. با توجه به یافته‎های پژوهش نقاط قوت بر نقاط ضعف و فرصت‎ها بر تهدیدها غلبه دارد، بنابراین استراتژی پیشنهادی آموزش و پرورش، استراتژی قوت-فرصت بوده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Strategic analysis of the status of blended learning for high school in Kohrang city

نویسندگان [English]

  • zahra babadi akashe 1
  • Mohammadreza Nili 2
  • majid mousae 3

1 Assistant Professor, department of education, Payame noor University, Tehran, Iran

2 education,uni of Isfahan

3 Master's degree in Curriculum Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This study aimed to investigate the situation of blended learning in the high school of Kohrang city. For its implementation, a mixed research method was used. The research had two statistical populations. The first group was scientific experts, executive experts and the second group was school principals, teachers of the first and second secondary courses, and education experts from the Department of Education of Kohrang. The method of selecting participants in the qualitative part was targeted (17 people) and in the quantitative part, stratified sampling was used (120 people). For data collection, semi-structured interviews were used in the qualitative part, and researcher-made questionnaires extracted from the interviews were used in the quantitative part. The validity of the questionnaire was done using face and content validity (0.79) and its reliability was also done using Cronbach's alpha coefficient for strengths of 0.79; Weaknesses 0.77; Opportunities were estimated at 0.82 and threats at 0.81. The findings showed that the most important point of strength was quick feedback to students and the most important point of weakness was the low level of electronic preparation of schools. The most important opportunity has been to achieve the goals of the education reform document as best as possible, and the most important threat has been to reduce the level of parental supervision over children. According to the findings of the research, the strengths outweigh the weaknesses and the opportunities outweigh the threats, so the proposed strategy of education is SO (Strength-Opportunity Strategy).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Blended learning
  • SWOT technique
  • high school
  • Education of Kohrang