نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران

2 استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه اصفهان

3 گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران

4 مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران

چکیده

پس از شیوع کرونا و ارائه آموزش‌ها در فضای مجازی، چالش‌هایی برای دانشجویان، نظام آموزش‌ عالی و نهاد سلامت ایجاد شد. هدف مطالعه حاضر، بررسی میزان و عوامل مؤثر بر رضایتمندی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان البرز از تحصیل مجازی در دوران کرونا است. مطالعه حاضر به روش پیمایشی و در بین یک نمونه 328 نفری از دانشجو معلمان به روش نمونه‌گیری منظم (سیستماتیک)، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. روایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار آن بر اساس نظرات افراد متخصص در حوزه تعلیم و تربیت صورت گرفته است. داده‌ها با استفاده از نرم افزار spssو Smart-PLS تحلیل شدند. میزان رضایتمندی تحصیلی دانشجویان در حد متوسط بوده است. بر اساس نتایج همبستگی پیرسون متغیرهای یادگیری مجازی، کیفیت تدریس و تعامل با اساتید، آموزش فناوری محور و تاهل بر رضایتمندی تحصیلی تاثیر داشته‌اند. همچنین با افزایش سن و ترم تحصیلی، رضایتمندی دانشجویان روند کاهشی داشته است. مدل تحلیل مسیر نیز حاکی از این است که؛ مهارت‌های فناوری محور، تعامل با اساتید، یادگیری در بستری فضای مجازی و در نهایت کیفیت تدریس اساتید به ترتیب بیش‌ترین تاثیر در مدل رضایتمندی تحصیلی دانشجویان داشته است. بنابراین با توجه به نقش مهم دانشگاه فرهنگیان در تربیت نیروی انسانی، ارتقاء استانداردها و افزایش رضایتمندی دانشجو معلمان از ضروریات در این دانشگاه مهم می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

presenting a causal model of factors affecting the satisfaction of Farhangian University student teachers with virtual education in the era of Corona

نویسندگان [English]

  • Tahereh Solimannejad 1
  • , Nourollah Zarrinabadi 2
  • Mohamad Solimannejad 3
  • , Zohreh Mahmoodi 1
  • , Mostafa Qorbani 4

1 Social Determinants of Health Research Center Alborz University of Medical Sciences

2 Assistant Professor of the Department of English, University of Isfahan

3 Department of Social Sciences Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran

4 Non-Communicable Diseases Research Center, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran

چکیده [English]

After the spread of Corona and the provision of training in virtual space, challenges were created for students, the higher education system and the health institution. The purpose of this study is to investigate the extent and factors affecting the satisfaction of student teachers of Farhangian University of Alborz province with virtual education in the era of Corona. The present study was collected using a quantitative and survey method from a sample of 328 student teachers using a systematic sampling method, using a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was based on Cronbach's alpha coefficient and its validity was based on the opinions of experts. Data were analyzed using spss and Smart-PLS software. The level of academic satisfaction of the students was average. Based on the results of Pearson correlation, the variables of virtual learning, quality of teaching and interaction with professors, technology-oriented education and marriage have an effect on academic satisfaction. Also, with the increase in age and academic term, the satisfaction of students has decreased. The path analysis model also indicates that; Technology-based skills, interaction with professors, learning in the context of cyberspace and finally the quality of professors' teaching have had the greatest impact on the model of students' academic satisfaction. Therefore, considering the important role of Farhangian University in training human resources, upgrading the necessary standards and increasing the satisfaction of student teachers are important in this university.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic satisfaction
  • student-teacher
  • virtual learning
  • teaching quality
  • Corona