نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه تکنولوژی آموزشی، علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 دانشیار دانشکده علوم کامپیوتر، دانشگاه لینکلن، لینکلن، انگلستان

3 دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

4 استاد گروه تکنولوژی آموزشی، علامه طباطبایی، تهران، ایران

5 دانشیارگروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش به طراحی و اعتبارسنجی الگویی برای زیبایی‌شناسی یادگیری الکترونیکی با تمرکز بر تجربه کاربری و حس حضور پرداخته است. روش تحقیق از نوع آمیخته (کمی-کیفی) بود. بخش کیفی، بر اساس روش داده بنیاد، ابتدا منابع و متن‌های استخراج‌شده از مصاحبه با صاحب‌نظران که به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند مبتنی بر تبیین مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی یادگیری الکترونیکی پس از کدگذاری باز، محوری و گزینشی در قالب کدهای محوری علّی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردی و پیامدها تحلیل شد. سپس مؤلفه‌های اصلی استخراج‌شده و در قالب الگوی مفهومی ارائه گردید. یافته‌ها نشان داد که مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی در قالب چهار بُعد حضور شناختی، اجتماعی، تدریس و عاطفی قابل دسته‌بندی است. حضور شناختی شامل درک زیبایی‌شناسی ویژگی‌های شخصی، یادگیری مبتنی بر تجربه زیبایی‌شناسی و گفتگوی تأملی است. حضور اجتماعی شامل: زیبایی‌شناسی یادگیری اجتماع‌محور و حمایت از یادگیری گروهی اشاره دارد. حضور عاطفی به تحریک احساسات مثبت و تقویت حس شادی مربوط می‌شود. درنهایت، زیبایی‌شناسی تدریس شامل تحلیل، طراحی و سنجش پیامدهای زیبایی‌شناختی است. در بخش کمی برای تعیین اعتبار الگو، مؤلفه‌های آن در قالب پرسشنامه تهیه و برای افراد ارسال شد تا اعتبار و پایایی مدل سنجیده شود. برای تعیین اعتبار الگو CVR و CVI و برای پایایی از آلفای کرونباخ سنجیده شد. نمونه پژوهش در این بخش شامل ۲۰ نفر از متخصصان حوزه فن‌آوری آموزشی بوده است. نتایج نشان داد که الگوی طراحی‌شده از اعتبار لازم برخوردار است و می‌تواند به بهبود کیفیت یادگیری الکترونیکی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Design and Validation of an Aesthetic Model for E-Learning with Emphasis on User Experience and Sense of Presence

نویسندگان [English]

  • narjeskhatoon oveici 1
  • Saeed Pourroostaei Ardakani 2
  • Khadige Aliabadi 3
  • Mohamadreza NiliAhmadabadi 4
  • Zahra Jamebozorg 5

1 Faculty member at Allameh Tabataba'i University

2 Senior lecturer,Computer Science University of Lincoln,Lincoln,UK

3 Associate Professor, Educational Technology Dept., Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

4 Associate Professor, Educational Technology Dept., Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

5 Associate Professor, Educational Technology Dept., Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

With the increasing expansion of e-learning, the importance of aesthetics and visual design in creating effective, engaging, and enjoyable learning experiences is felt more than ever. While numerous studies have examined the technical and content-related components of e-learning, the direct application of these concepts in the context of e-learning has received less attention. One of the main reasons for this gap is the lack of clear and practical definitions of aesthetics and the necessary awareness in this area.This research aims to clarify the concepts and processes of using visual aesthetics to enhance the e-learning experience through broad research methods. A literature review in this field indicates that visual aesthetics in e-learning refers to a set of design principles aimed at creating effective interaction between the user and the system, facilitating the learning process.The findings of this research show that appropriate choices of colors, fonts, images, and layout of visual elements in content design, user interface, and e-learning environments can creatively impact not only visual appeal but also significantly influence cognitive, emotional, and motivational aspects of learning. The results of this research can serve as guidance for designers of e-learning environments.
With the increasing expansion of e-learning, the importance of aesthetics and visual design in creating effective, engaging, and enjoyable learning experiences is felt more than ever. While numerous studies have examined the technical and content-related components of e-learning, the direct application of these concepts in the context of e-learning has received less attention. One of the main reasons for this gap is the lack of clear and practical definitions of aesthetics and the necessary awareness in this area.This research aims to clarify the concepts and processes of using visual aesthetics to enhance the e-learning experience through broad research methods. A literature review in this field indicates that visual aesthetics in e-learning refers to a set of design principles aimed at creating effective interaction between the user and the system, facilitating the learning process.The findings of this research show that appropriate choices of colors, fonts, images, and layout of visual elements in content design, user interface, and e-learning environments can creatively impact not only visual appeal but also significantly influence cognitive, emotional, and motivational aspects of learning. The results of this research can serve as guidance for designers of e-learning environments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aesthetics
  • E-Learning
  • User Experience
  • Sense of Presence