نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
عضو هیئت علمی دانشگده روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده
این پژوهش به طراحی و اعتبارسنجی الگویی برای زیباییشناسی یادگیری الکترونیکی با تمرکز بر تجربه کاربری و حس حضور پرداخته است. روش تحقیق از نوع آمیخته (کمی-کیفی) بود. بخش کیفی ، براساس روش داده بنیاد، ابتدا منابع و متن های استخراج شده از مصاحبه با صاحب نظران که به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند مبتنی بر تبیین مولفههای زیباییشناسی یادگیری الکترونیکی پس از کدگذاری باز، محوری و گزینشی در قالب کدهای محوری علّی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردی و پیامدها تحلیل شد. سپس مولفههای اصلی استخراج شده و در قالب الگوی مفهومیارائه گردید.یافته ها نشان داد که مولفههای زیباییشناسی در قالب چهار بُعد حضور شناختی، اجتماعی، تدریس و عاطفی قابل دسته بندی است. حضور شناختی شامل درک زیباییشناسی ویژگیهای شخصی، یادگیری مبتنی بر تجربه زیباییشناسی و گفتگوی تاملی است. حضور اجتماعی شامل: زیباییشناسی یادگیری اجتماع محور و حمایت از یادگیری گروهی اشاره دارد. حضور عاطفی به تحریک احساسات مثبت و تقویت حس شادی مربوط میشود. در نهایت، زیباییشناسی تدریس شامل تحلیل، طراحی و سنجش پیامدهای زیباییشناختی است. در بخش کمی برای تعیین اعتبار الگو، مولفه های آن در قالب پرسشنامه تهیه و برای افراد ارسال شد تا اعتبار و پایایی مدل سنجیده شود. برای تعیین اعتبار الگو CVR و CVI و برای پایایی از الفای کرونباخ سنجیده شد.نمونه پژوهش در این بخش شامل ۲۰ نفر از متخصصان حوزه فناوری آموزشی بوده است. نتایج نشان داد که الگوی طراحی شده از اعتبار لازم برخوردار است و میتواند به بهبود کیفیت یادگیری الکترونیکی کمک کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Design and Validation of an Aesthetic Model for E-Learning with Emphasis on User Experience and Sense of Presence
نویسنده [English]
- narjeskhatoon oveici
Faculty member at Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]
This research focuses on the design and validation of a model for the aesthetics of e-learning, emphasizing user experience and the sense of presence. The research method was mixed (quantitative-qualitative). The qualitative section was based on a grounded theory approach, where sources and texts extracted from interviews with purposefully selected experts were analyzed through open, axial, and selective coding. This analysis categorized the components of e-learning aesthetics into causal, contextual, intervening, strategic codes, and outcomes. The main components were then extracted and presented in a conceptual model. The findings indicated that the components of aesthetics can be categorized into four dimensions: cognitive presence, social presence, teaching presence, and emotional presence. Cognitive presence includes understanding the aesthetics of personal features, experiential aesthetic learning, and reflective dialogue. Social presence refers to community-centered learning aesthetics and support for group learning. Emotional presence relates to stimulating positive feelings and enhancing joy. Finally, teaching aesthetics encompasses the analysis, design, and assessment of aesthetic outcomes. In the quantitative section, to determine the model's validity, its components were prepared in a questionnaire format and sent to individuals to assess the model's validity and reliability. To determine the model's validity, CVR and CVI were used, while Cronbach's alpha was employed for reliability. The sample for this section included 20 specialists in the field of educational technology. The results showed that the designed model possesses necessary validity and can contribute to improving the quality of e-learning.
کلیدواژهها [English]
- Aesthetics
- E-Learning
- User Experience
- Sense of Presence