مقاله پژوهشی
ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ تسهیل مشارکت معلّمان در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی

فاطمه ابوالی؛ فاطمه خالوندی؛ فخرالسّادات نصیری ولیک بنی

دوره 8، شماره 28 ، تیر 1404، صفحه 7-26

https://doi.org/10.22054/jti.2025.83237.1528

چکیده
  هدف پژوهش، ساخت پرسشنامۀ تسهیل مشارکت معلّمان در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی بود که به روش آمیختۀ اکتشافی انجام پذیرفت. جامعۀ آماری پژوهش، معلّمان پژوهشگر استان سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. به‌منظور گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای بسته‌پاسخ بر اساس مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 21 گویۀ پنج‌گزینه‌ای به روش نمره‌گذاری لیکرت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی ادراک مدیران مدارس ابتدایی شهرستان سنندج نسبت به مفهوم رهبری فناوری

جمال سلیمی؛ علی امینی باغ؛ رقیه حیدری؛ فرشته حیدری

دوره 8، شماره 28 ، تیر 1404، صفحه 27-57

https://doi.org/10.22054/jti.2025.81728.1503

چکیده
  در تتبع پیش ‌رو، ادراک مدیران مدارس ابتدایی شهرستان سنندج نسبت به مفهوم رهبری فناوری مورد واکاوی قرار گرفت. ازاین‌رو از رویکرد کیفی و روش پدیدارنگاری بهره گرفته شد. میدان تحقیق، کلیه مدیران مدارس ابتدایی شهرستان سنندج بودند. از طریق شیوه نمونه‌گیری هدفمند ۱۲ نفر به‌عنوان مشارکت‌کنندگان تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فرصت های بهره گیری از هوش مصنوعی در آموزش عالی

خیرالنساء رمضان زاده؛ محمد علی رستمی نژاد

دوره 8، شماره 28 ، تیر 1404، صفحه 59-92

https://doi.org/10.22054/jti.2025.81279.1494

چکیده
  هدف این تحقیق، مطالعه نظام‌مند فرصت‌های بهره‌گیری از هوش مصنوعی در آموزش عالی است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد شش مرحله‌ای سنتزپژوهی روبرتس است. برای یافتن فرصت‌های بهره‌گیری از هوش مصنوعی در آموزش عالی، پژوهش‌های اخیر با روشی نظام‌مند انتخاب شده‌اند. جامعه موردمطالعه، تحقیقات انجام‌شده شامل 659 مطالعه است ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پیش‌بینی پرخاشگری سایبری بر اساس نشخوار ذهنی در دانشجویان

محمد سمعه؛ علی رحمانی

دوره 8، شماره 28 ، تیر 1404، صفحه 93-110

https://doi.org/10.22054/jti.2025.84609.1557

چکیده
  هدف پژوهش پیش‌بینی پرخاشگری سایبری بر اساس نشخوار فکری در دانشجویان بود. پژوهش حاضر مطالعه‌ای توصیفی از نوع همبستگی و با اهداف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در تابستان سال 1403 بودند که به‌صورت روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 150 انتخاب شدند و به‌صورت آنلاین به پرسشنامه‌های پرخاشگری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل مولفه های آموزش روابط عمومی در ایران

مسعود راستین؛ حسین افخمی؛ رضا صابری

دوره 8، شماره 28 ، تیر 1404، صفحه 111-138

https://doi.org/10.22054/jti.2024.82219.1511

چکیده
  روابط عمومی به دلیل ابعاد علمی و عملی خود، نیازمند ارتقا و توسعه مداوم است که می‌تواند شایستگی‌های فارغ‌التحصیلان را بهبود بخشد. این پژوهش به بررسی چهار جنبه کلیدی آموزش روابط عمومی، مهارت، دانش، کارآموزی و به‌روزرسانی در ایران پرداخته است. تحقیق با استفاده از پیمایش و پرسشنامه انجام‌شده و جامعه آماری شامل کارشناسان روابط عمومی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی و اعتباریابی الگوی زیبایی‌شناسی یادگیری الکترونیکی با تاکید بر تجربه کاربری و حس حضور

نرجس خاتون اویسی؛ سعید پورروستایی اردکانی؛ خدیجه علی آبادی؛ محمد رضا نیلی؛ زهرا جامه بزرگ

دوره 8، شماره 28 ، تیر 1404، صفحه 139-175

https://doi.org/10.22054/jti.2025.1815.1502

چکیده
  این پژوهش به طراحی و اعتبارسنجی الگویی برای زیبایی‌شناسی یادگیری الکترونیکی با تمرکز بر تجربه کاربری و حس حضور پرداخته است. روش تحقیق از نوع آمیخته (کمی-کیفی) بود. بخش کیفی، بر اساس روش داده بنیاد، ابتدا منابع و متن‌های استخراج‌شده از مصاحبه با صاحب‌نظران که به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند مبتنی بر تبیین مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر کلاس معکوس بر یادگیری و انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه دهم متوسطه در درس زبان انگلیسی

مهدی واحدی

دوره 8، شماره 28 ، تیر 1404، صفحه 177-207

https://doi.org/10.22054/jti.2025.79736.1464

چکیده
  کلاس معکوس یک رویکرد آموزشی است که در آن دانش‌آموزان در خانه مطالب و محتوای درسی را فرا می‌گیرند و در کلاس درس به تمرین و حل مسئله می‌پردازند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کلاس معکوس بر یادگیری و انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه دهم متوسطه شهرستان نیشابور در درس زبان انگلیسی انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون و ...  بیشتر