نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر کلاس معکوس بر یادگیری و انگیزه تحصیلی دانش آموزان پسر پایه دهم متوسطه شهرستان نیشابور در درس زبان انگلیسی انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه دهم متوسطه شهرستان نیشابور در سال تحصیلی 1403-1402 بود. که از میان آن ها، یک مدرسه پسرانه به صورت تصادفی انتخاب شد. در مجموع 30 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه آموزش به روش کلاس معکوس شرکت کرد؛ درحالیکه گروه گواه به شیوه سنتی آموزش دید. برای جمع آوری داده ها در مرحله پیش آزمون و پس آزمون از دو ابزار پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1994) استفاده شد. داده های جمع آوری شده به روش تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد روش کلاس معکوس موجب افزایش یادگیری و انگیزه تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در پس آزمون شده است (01/0> p). بر اساس نتایج این پژوهش، می توان نتیجه گرفت که کلاس معکوس یک رویکرد آموزشی موثر برای افزایش یادگیری و انگیزه تحصیلی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Impact of Flipped Classroom on Learning and Academic Motivation of 10th-Grade Male High School Students in English Language Lesson
چکیده [English]
This study aimed to investigate the impact of flipped classroom on learning and academic motivation of 10th-grade male high school students in Nishabour city, Iran, in English language lesson. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test with a control group. The statistical population of the study included all 10th-grade male high school students in Nishabour city in the academic year 1402-1403. Among them, one boys' school was randomly selected. A total of 30 students were selected using the available sampling method and randomly assigned to two experimental and control groups of 15 each. The experimental group participated in 10 flipped classroom sessions; While the control group was taught in the traditional way. To collect data, the Harter Academic Motivation Questionnaire (1981) and the Fame and Taylor Academic Achievement Questionnaire (1994) were used in the pre-test and post-test stages. The collected data were analyzed using covariance analysis and using SPSS software. The results of the covariance analysis showed that the flipped classroom method increased the learning and academic motivation of the experimental group students compared to the control group in the post-test (p < 0.01). Based on the results of this research, it can be concluded that flipped classroom is an effective educational approach to increase learning and academic motivation of students in English language lesson.
کلیدواژهها [English]
- Flipped classroom
- learning
- academic motivation
- male students
- 10th-grade high school
- English-language lesson