نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار مطالعات برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2 دانشجوی دکتری توسعه آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
4 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده
در تتبع پیش رو، ادراک مدیران مدارس ابتدایی شهرستان سنندج نسبت به مفهوم رهبری فناوری مورد واکاوی قرار گرفت. ازاینرو از رویکرد کیفی و روش پدیدارنگاری بهره گرفته شد. میدان تحقیق، کلیه مدیران مدارس ابتدایی شهرستان سنندج بودند. از طریق شیوه نمونهگیری هدفمند ۱۲ نفر بهعنوان مشارکتکنندگان تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختارمند بود که تا رسیدن به اشباع مقوله نظری ادامه یافت. جهت تحلیل دادهها از شیوه کدبندی دومرحلهای (متمرکز و محوری) گلاسری (رهیافت ظاهرشونده) صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد ویژگیهای رهبری فناوری عبارتاند از: چشمانداز توانمندسازی یادگیرندگان، خرد جمعی رهبری، حمایت مبسوط فناورانه و پروگرام فناورانه رهبری است. همچنین یافتهها نشان داد چالشهای رهبری فناوری شامل: بنیه ضعیف فناورانه یادگیرندگان، نبود ملزومات فناورانه در مدرسه، عدم بصیرت معلم در جهت استفاده از فناوری در آموزش و ضعف شناخت مدیران در بهکارگماری فناوریهای نوین است همچنین یافتهها نشان داد که پیامدهای رهبری فناوری شامل حرفهای شدن معلمان بر جنبه تکنیکی تدریس، برخوردار گردیدن یادگیرندگان از تحمل تنوع در آموزش، کاربردی نمودن آموزش، یادگیری مادامالعمر و نهادینه نمودن فرهنگ پژوهش میگردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing the perception of primary school principals in Sanandaj city towards the concept of technological leadership
نویسندگان [English]
- Jamal Salimi 1
- Ali aminnibag 2
- Ruqiya Heydari 3
- fereshteh heidarei 4
1 Associate Professor in Curriculum Studies, Department of Educational Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 Phd Student of Kurdistan University
3 Phd student of Kurdistan University
4 Phd student of Kurdistan University
چکیده [English]
In the follow-up the perception of principals of primary schools in Sanandaj city towards the concept of technology leadership was analyzed. Therefore, the qualitative approach and phenomenological method were used. The field of research was all principals of primary schools in Sanandaj city. Through targeted sampling, 12 people were selected as research participants. The data collection tool was a semi-structured interview that continued until the saturation of the theoretical category was reached. In order to analyze the data, two-stage coding method (centered and axial) was done by Glaseri (emerging approach). The findings of the research showed that the characteristics of technological leadership are: the perspective of empowering learners, the collective wisdom of leadership, extensive technological support and the technological program of leadership. Also, the findings showed that the challenges of technology leadership include: the weak technological foundation of learners, the lack of technological requirements in the school, the lack of insight of the teacher in the direction of using technology in education, and the weak knowledge of managers in the use of new technologies. Also, the findings showed that the consequences of technology leadership include professionalization. Teachers focus on the technical aspect of teaching, enabling learners to tolerate diversity in education, applying education, lifelong learning, and institutionalizing research culture.
کلیدواژهها [English]
- Technology leadership
- primary schools
- Sanandaj city
- phenomenographical study