مقاله پژوهشی
تدوین مدل معادلات ساختاری فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی دبیران تربیت‌بدنی

علیرضا بادله؛ سید رسول عمادی؛ مجید بهبودی

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.81427.1499

چکیده
  این مطالعه با هدف ایجاد یک مدل معادلات ساختاری فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی دبیران تربیت‌بدنی انجام شده است. روش از نوع همبستگی توصیفی و مبتنی بر معادلات ساختاری است. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی دبیران تربیت‌بدنی در سال تحصیلی 1403-1402 است که 900 نفر بودند، می باشد. با توجه به اندازه‌ی جامعه و همگن‌بودن آن در جنسیت، به روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر گفتمان تصویری بر پیشرفت تحصیلی زبان آموزان

بهروز احمد زاده؛ بهمن گرجیان

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.80258.1473

چکیده
  مطالعه حاضر به بررسی تاثیر تحلیل گفتمان آثار ادبی همراه با نمایش در یادگیری الگوهای اجتماعی-شناختی و فرا شناختی موجود در آثار ادبی بر پیشرفت تحصیلی زبان آموزان در کلاس‌های ادبیات زبان انگلیسی پرداخته است. سوال پژوهش در مورد تاثیر این الگوها در تحلیل گفتمان نمایش‌های هاملت ماشین اثر هاینر مولر و خنده در لحظه اثر نیول کووارد است که ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی یادگیری تلفیقی مبتنی بر مدل چرخش ایستگاه بر مهارت حل مسئله و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی

مهدی ابراهیمی؛ رحیم مرادی؛ بهمن یاسبلاغی شراهی

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.77441.1427

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی یادگیری تلفیقی مبتنی بر مدل چرخش ایستگاه بر مهارت حل مسئله و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی بود. روش پژوهش، شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انتخاب شد. جامعه آماری پ‍ژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی شهرستان ساوه در سال تحصیلی 1402-1401 بود. برای انتخاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
جایگاه تربیت فناورانه در دوره اول متوسطه و ارائه چارچوب مفهومی مناسب

هانیه ملکی؛ محسن کیالاشکی

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.81062.1488

چکیده
  مساله بررسی شده در این پژوهش چگونگی ترکیب دو رویکرد کل نگر و جزءنگر ابزار محور در فناوری آموزشی و تربیت فناورانه در دوره اول متوسطه است. تدوین چارچوب مفهومی در این خصوص هدف اصلی تحقیق را تشکیل می دهد. چارچوب مفهومی مجموعه ای از گزاره های نظام مند است که به برنامه ریزی درسی و طراحی برنامه جهت می دهد. رویکرد پژوهشی از نوع کیفی است و برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی ارزشیابی برای یادگیری در آموزش مجازی

محمد رضا نیلی احمدآبادی؛ صابر عظیمی

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.76318.1407

چکیده
  با تغییر زیست بوم آموزش ها از حضوری به مجازی و آموزش های ترکیبی لازم است؛ نوع ارزشیابی متناسب با این شرایط مورد بازاندیشی قرار گیرد. یکی از مولفه های مهم در آموزش های دانشگاهی توجه به یادگیری های سطح بالا است که نیازمند گذر از آموزش های حافظه محور است و این نگاه نیازمند بازبینی در نوع ارزشیابی خصوصا برای آموزش های مجازی می باشد. هدف ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی و رتبه بندی آسیب‌های ناشی از عدم حضور فیزیکی معلم درآموزش مجازی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران

آمنه یوسفیان؛ طلعت دیبا واجاری؛ حمید رضا محبتی

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.76416.1408

چکیده
  مطالعه پیش رو با هدف شناسایی ورتبه بندی آسیب‌های ناشی از عدم حضور فیزیکی معلم درآموزش مجازی فراگیران ابتدایی شهرتهران طرح ریزی گردیده است.دراین پژوهش از لحاظ روی نمود پژوهشی، پژوهش آمیخته ازنوع اکتشافی است.پس بااین وجودروی نمود تحقیق، ترکیبی از رویکردهای کیفی و کمّی(آمیخته) است که در آن از روشهای کیفی مقتضی از جمله داده بنیاد جهت ...  بیشتر