نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 قراردادی

2 عضو سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی- دکترای تخصصی مطالعات برنامه ریزی درسی از دانشگاه علامه طباطبایی

10.22054/jti.2025.81062.1488

چکیده

این تحقیق با هدفِ تدوین چارچوب مفهومی تربیت فناورانه برای دانش‌آموزان دورة اول متوسطه انجام گرفته است. از جهت روش با رویکرد کیفی و با بهره‌گیری از دو روش توصیفی- تحلیلی و استنتاجی انجام یافته و در نخستین توصیفی از شیوة گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و در بخش استنتاج از شیوة تدوین گزاره‌های توصیفی و تجویزی استفاده شده است.
تربیت فناورانه بر محور روش، رویکرد ترکیبی به نسبت بین فناوری و تعلیم‌وتربیت و لزوم پیوند تربیت فناورانه با متن زندگی، بهره‌مندی از تفکر نقّاد، لزوم محیط تربیتی مناسب و ارتباط مؤثر با شریک تربیتی خانواده را در یافته‌های مهم این مطالعه می‌توان محسوب کرد.
از مجموع یافته‌ها این نتیجه حاصل می‌شود که تربیت فناورانه براساس ساحت علمی- فناورانه اسناد تحولی، جایگاه بسیار تأثیرگذاری در زندگی فردی و اجتماعی دارد و هیچ‌یک از ساحت‌های دیگر جایگزین این ساحت نخواهد بود. ارتباط ساحت‌های تربیت را از لوازم موفقیت در هر یک از ساحت‌‌ها، از جمله تربیت فناورانه باید محسوب نمود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The position of technological education in the first year of high school and presenting a suitable consept

نویسندگان [English]

  • haniyeh maleki 1
  • mohsen Kia Lashaki 2

1 Contractual

2 Department of Curriculum Development, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'iUniversity, Tehran, Iran. Organization of Educational Research and Planning (OERP), Tehran, Iran

چکیده [English]

This research has been done with the aim of developing a conceptual framework of technological education for first year high school students. In terms of the method, it was carried out with a qualitative approach and using two descriptive-analytical and inferential methods, and in the first description, the method of collecting library information was used, and in the inference section, the method of compiling descriptive and prescriptive propositions was used.
Technological education based on the method, a hybrid approach to the relationship between technology and education, and the need to link technological education with the context of life, benefit from critical thinking, the need for a suitable educational environment and effective communication with the family's educational partner can be considered as important findings of this study.
From the total findings, it is concluded that technological education based on the scientific-technological field of transformational documents has a very influential position in individual and social life and none of the other fields will replace this field. The connection between the fields of education should be considered as one of the essentials for success in each of the fields, including technological education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Conceptual Framework
  • Technological Education
  • Educational Approach