نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
2 دانشیار گروه زبان انگلیسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
چکیده
مطالعه حاضر به بررسی تاثیر تحلیل گفتمان آثار ادبی همراه با نمایش در یادگیری الگوهای اجتماعی-شناختی و فرا شناختی موجود در آثار ادبی بر پیشرفت تحصیلی زبان آموزان در کلاسهای ادبیات زبان انگلیسی پرداخته است. سوال پژوهش در مورد تاثیر این الگوها در تحلیل گفتمان نمایشهای هاملت ماشین اثر هاینر مولر و خنده در لحظه اثر نیول کووارد است که شامل لزوم بیان تفاوت های فردی، مقابله با امر نمادین، تشخیص موضع قدرت در گفتار، و استفاده از زبان هنجارشکن در گفتمان است. شرکت کنندگان دانشجویان دختر و پسررشته مترجمی زبان انگلیسی بودند که با روش تصادفی منظم به دو گروه مساوی کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزار پژوهش پیش آزمون درک مطلب از این دو نمایش بود و طی 15 جلسه تدریس، گروه آزمایش تحلیل گفتمان و درک مطلب همرا فیلم را فرا گرفتند ولی گروه کنترل به صورت معمول با روش خواندن و درک مطلب آموزش دیدند. پس از جلسات تدریس دو گروه کنترل و آزمایش به وسیله آمار توصیفی و استنباطی از نظرتحلیل گفتمان مقایسه شدند. نتایج نشان داد که گروه آزمایش پیشرفت معناداری نسبت به گروه کنترل داشتند. بنابراین، تحلیل گفتمان نمایش در کلاس موجب میگردد زبان آموزان با لایههای زیرین زبان و فرهنگ مقصد بیشتر آشنا شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Impact of Visual Discourse on EFL Learners’ Language Achievement
نویسندگان [English]
- Behrouz Ahmadzadeh 1
- Bahman Gorjian 2
1 Assistant Professor, ELT Department, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran
2 Associate Professor, ELT Department, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran
چکیده [English]
The present study investigates the effect of visual discourse analysis of literary plays on EFL language learners in English literature classes. A semi-experimental research method was used based on Creswell and Creswell (2017). Materials were two plays entitled, Hamletmachine by Heiner Muller and Present Laughter in the Moment by Noel Coward. 53 students who scored above one standard deviations from the average were selected and then they were divided into two equal control and experimental groups by regular random method. An achievement reading comprehension test which was designed based on these two plays was used to compare control and experimental groups after the teaching sessions. During 15 teaching sessions, the experimental group learned discourse analysis of literary works, while the control group was trained in the conventional method of reading comprehension methods. Finally, both groups took the test after the calculation of the reliability and validity of the test in a pilot study. The results showed that the experimental group had significant progress compared to the control group in understanding the questions with implied and discourse meanings. A significant difference can be seen in the five components between the experimental and control groups, except for the component of creating awareness, which does not show a significant difference as (0.057) that showed the average score of the experimental group is greater than the control group, it is not significant enough.
کلیدواژهها [English]
- drama
- EFL learning
- visual discourse analysis
- reading comprehension