نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
2 ughli
چکیده
با تغییر زیست بوم آموزش ها از حضوری به مجازی و آموزش های ترکیبی لازم است؛ نوع ارزشیابی متناسب با این شرایط مورد بازاندیشی قرار گیرد. یکی از مولفه های مهم در آموزش های دانشگاهی توجه به یادگیری های سطح بالا است که نیازمند گذر از آموزش های حافظه محور است و این نگاه نیازمند بازبینی در نوع ارزشیابی خصوصا برای آموزش های مجازی می باشد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی ارزشیابی از دانشجویان در آموزش های مجازی با رویکرد ارزشیابی برای یادگیری می باشد. پژوهش با رویکرد ترکیبی و با شیوه تحلیل محتوا استقرایی انجام گرفت. داده ها از منابع معتبر علمی، مصاحبه با متخصصین و با کدگذاری باز، زیرمولفه و مولفه با واحد تحلیل مضمون بدست آمده و با استخراج کدهای باز، زیرمقوله و مقوله اصلی الگو طراحی شد. خروجی این مرحله، تدوین الگوی ارزشیابی از دانشجویان در آموزش های مجازی با رویکرد ارزشیابی برای یادگیری بود. در گام بعد برای اعتبار یابی محتوایی الگو، نسبت اعتبار محتوایی CVR و همچنین شاخص اعتبار محتوایی CVI از لاوشه بررسی شد. مولفه های اصلی الگو عبارتند از: تعیین نوع ارزشیابی براساس هدف آن، تعیین رویکرد، تعیین اهداف برنامه درسی، تحلیل یادگیرندگان، تعیین روش ارزشیابی با توجه به شرایط، تعیین ابزار ارزشیابی، انجام ارزشیابی و تحلیل نتایج، بازخورد و بازنگری و اصلاح.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing an evaluation model for virtual learning
نویسندگان [English]
- Mohammadreza Nili 1
- saber azimi 2
1
2 allameh
چکیده [English]
With the change in the environment, trainings from face-to-face to virtual and combined trainings are necessary; The type of evaluation should be reconsidered according to these conditions. One of the important components in university education is paying attention to high-level learning, which requires going through memory-based education, and this view requires a review of the type of evaluation, especially for virtual education. The purpose of the current research is to design an evaluation model for students in virtual education with an evaluation approach for learning. The research was conducted with a quality approach and content analysis method. In this context, qualitative research was conducted with inductive content analysis methods from reliable scientific sources, interviews with experts and with open coding, sub-component and component with thematic analysis unit, and the output of this stage was the compilation of an evaluation model for students in virtual education with the approach Evaluation was for learning. In the next step, for the content validity of the model, the content validity ratio of CVR as well as the content validity index of CVI from Lawshe were checked. The main components of the model are determining the purpose of evaluation, determining the approach, determining the goals of the curriculum, analyzing the learners, determining the evaluation method according to the conditions, determining the evaluation tool, conducting evaluation and analyzing the results, feedback and revision and correction.
Keywords: evaluation, virtual education, evaluation model, evaluation approaches
کلیدواژهها [English]
- evaluation
- virtual education
- evaluation model
- evaluation approaches