نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک.
2 استادیارگروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
3 عضو هئیت علمی دانشگاه اراک
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی یادگیری تلفیقی مبتنی بر مدل چرخش ایستگاه بر مهارت حل مسئله و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی بود. روش پژوهش، شبه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه پنجم دوره ابتدایی شهرستان ساوه در سال تحصیلی 1402-1401 بود. برای انتخاب حجم نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. به این صورت که شرکت کنندگان پژوهش، 40 نفر از دانشآموزان پایه پنجم به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(20 نفر) و گواه (20 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامهی مهارت حل مسأله هپنر و پترسن(1982) و پرسشنامهی بهزیستی تحصیلی تومینین ـ سوینی و همکاران(2012) بود . پس از انجام فرآیند پیش آزمون، گروه آزمایش به مدت 12 جلسه، مفاهیم درس ریاضی پایه پنجم را با رویکرد یادگیری تلفیقی مبتنی بر مدل چرخش ایستگاه آموزش دیدند و گروه کنترل نیز به شیوهی مرسوم و متداول کلاسی آموزش را دریافت نمودند. پس از پایان 12 جلسه آموزش، از دو گروه پس آزمون به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره) استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد که میانگین متغیر مهارت حل مسئله و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزانی که با استفاده از رویکرد یادگیری تلفیقی مبتنی بر مدل چرخش ایستگاه نسبت به دانشآموزانی که به شیوه مرسوم آموزش دیده اند، به طور معنی داری بیشتر شده بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Blended Learning Based on Station Rotation Model on Problem-Solving Skills and Academic Well-being of Elementary School Students
نویسندگان [English]
- Mahdi Ebrahimi 1
- Rahim Moradi 2
- Bahman Yasbolaghi Sharahi 3
1 Master of Science in Curriculum Planning, Faculty of Humanities, University of Arak.
2 Assistant Professor, Depaetment of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, Arak University, Arak, Iran.
3 Faculty Member at Arak University
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of blended learning based on the station rotation model on problem-solving skills and academic well-being of fifth-grade elementary school students. The research method was quasi-experimental with a pre-test-post-test control group design. The statistical population of the study included all fifth-grade elementary school students in Saveh city in the academic year 2022-2023. The research participants, 40 fifth-grade students, were selected through convenience sampling and randomly assigned to two groups: experimental (20 students) and control (20 students). The data collection instruments included the Heppner and Petersen (1982) Problem-Solving Inventory and the Tuominen-Soini et al. (2012) Academic Well-being Questionnaire. After the pre-test, the experimental group received 12 sessions of math instruction using the blended learning approach based on the station rotation model, while the control group received traditional classroom instruction. After 12 sessions, both groups were post-tested. Data analysis was performed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (univariate and multivariate analysis of covariance). 1 The results showed that the mean scores of problem-solving skills and academic well-being in students who learned through the blended learning approach based on the station rotation model were significantly higher than those of students who received traditional instruction. Therefore, it can be concluded that the blended learning approach based on the station rotation model can open new horizons for policymakers and education stakeholders to improve problem-solving skills and enhance academic well-being of students, especially in mathematics.
کلیدواژهها [English]
- Blended Learning
- Station Rotation
- Problem-Solving Skills
- Academic Well-being