نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
2 عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی
3 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران
چکیده
این مطالعه با هدف ایجاد یک مدل معادلات ساختاری فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی دبیران تربیتبدنی انجام شده است. روش از نوع همبستگی توصیفی و مبتنی بر معادلات ساختاری است. جامعهی آماری کلیهی دبیران تربیتبدنی در سال تحصیلی 1403-1402 است که 900 نفر بودند، می باشد. با توجه به اندازهی جامعه و همگنبودن آن در جنسیت، به روش نمونهگیری طبقهای و با استفاده از فرمولکوکران، 270 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دراین تحقیق از پرسشنامهی فناوری اطلاعات تورنگ و لین(2005) و توانمندسازی اسپریتزر(1995) استفاده شده است. روایی جهت بومیسازی داخلی، آنها توسط متخصصان و اساتید مورد تأیید قرار گرفت و پایاییشان در یک مطالعهی مقدماتی با 30 نفر و آلفایکرونباخ 96/0 و 91/0 محاسبه شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی مانند کلموگروف-اسمیرنوف، تحلیل مسیر و تعیین رابطه علی بین متغیرها برای مدلسازی معادلات ساختاری، نرمافزار PLS و SPSS21 استفاده شد. یافتهها نشان داد که فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی دبیران تربیتبدنی تأثیر داشته و برمعناداری شغل، احساس اثربخشی، احساس شایستگی در شغل، احساس داشتن حق انتخاب و احساس مشارکت در شغل در دبیران تربیتبدنی اثر دارد. همچنین، فناوری اطلاعات بیشترین تأثیر را در ضریب احساس اثربخشی با ضریب 69/0 و کمترین تأثیر را بر حس شایستگی در شغل با ضریب تأثیر 56/0 دارد. با توجه به تأثیر فناوری اطلاعات در توانمندسازی دبیران تربیتبدنی، استفاده از الگوی ارتباطی آنها در برنامهریزی و تصمیمگیری مدیران برای توانمندسازی معلمان توصیه میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Developing a Structural Equation Model for Information and Communication Technology (ICT) in Empowerment of Physical Education Teachers
نویسندگان [English]
- Alireza Badeleh 1
- Seyed Rasoul Emadi 2
- Majid Behbodi 3
1 Faculty member of Farhangiyan University
2 Associate Professor
3 Master of Educational Technology, Islamic Azad University, Education Department of Tehran, Iran.
چکیده [English]
This study aims at developing a structural equation model for information and communication technology (ICT) in empowerment of physical education teachers in district 5 of Tehran. The method is a descriptive correlation based on structural equations. The statistical population is all 900 physical education teachers in district 5 of Tehran in the academic year of 2020-2021. Considering the size of the society and its homogeneity in gender, 270 teachers were selected by stratified sampling method and using Cochran formula, as sample of the study. In this research, Toureng and Lean`s Information Technology Questionnaire (2005), and Spritzer`s Empowerment Questionnaire (1995) were used. Their validity was confirmed by experts and instructors, and their reliability was calculated in a preliminary study with 30 subjects and with Cronbach's alpha of 0.96 and 0.91. Findings showed that ICT has an impact on empowerment of physical education teachers in district 5 of Tehran. Moreover, ICT affects physical education teachers’ meaningfulness of the job, feeling of effectiveness, sense of job competency, feeling of having the right to choose, and sense of participation in the job. Also, information technology has the most impact on the factor of feeling of effectiveness with coefficient of 0.69, and the least effect on the sense of competence in the job with the coefficient of 0.56. Considering the impact of information technology on empowerment of physical education teachers, using their communication model in planning and decision making of managers is recommended for the empowerment of teachers.
کلیدواژهها [English]
- "Information"
- " Technology "
- "Empowerment"
- "
- Physical Education Teachers"