نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
مهارت کار تیمی زیر مجموعه ی ارتباطات بین فردی در مهارتهای زندگی اعلامی سازمان بهداشت جهانی می باشد. کشورهای در حال توسعه بویژه ایران همواره با چالش کار تیمی مواجه هستند که این چالش جلوی پیشرفت با سرعت هرچه بیشتر ما را می گیرند. امروزه بازی های دیجیتال طی پژوهش های مختتلف کارایی خود را در جهت بهبود یادگیری نشان داده اند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف کاربردی به بررسی تاثیر طراحی الگوی آموزشی مبتنی بر بازی دیجیتال برای یادگیری مهارت کارتیمی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی پرداخته است. این پژوهش به روش شبه آزمایشی و در دو مرحله اجرا گردید. در مرحله اول، الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر بازی برای یادگیری مهارت کارتیمی بهینه شده و سناریو آموزشی بر اساس آن نگارش شد. در مرحله دوم، به اجرای مداخله با توجه به سناریو در گروه آزمایش (یادگیری مهارت کارتیمی توسط الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر بازی دیجیتال) و گروه کنترل (یادگیری کارتیمی به شیوه متداول) پرداخته شد. جامعه پژوهش دانش آموزان دوره دوم ابتدایی هستند که ۴۸ نفر از آنها به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات این پژوهش چک لیست کارتیمی مبتنی بر مولفه های استخراج شده بود. یافته ها اثر معنادار مداخله در گروه آزمایش را با توجه به گروه کنترل نشان دادند. در نهایت نتیجه گرفته شد که در صورت استفاده از بازی آموزشی مناسب با مولفه های کارتیمی می توان به یادگیری و ارتقای مهارت کار تیمی دست یافت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of educational design based on digital game on learning teamwork skills
نویسندگان [English]
- Pedram Safari 1
- Zahra Jamebozorg 2
- Fatemeh Jafarkhani 3
1 Ph.D. Student of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Educational Psychology Dept., Allame Tababaee University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Educational Psychology Dept., Allame Tababaee University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Teamwork skill is a subset of interpersonal communication in life skills announced by the World Health Organization. Developing countries, especially Iran, are always facing the challenge of teamwork, which prevents us from progressing as fast as possible. Nowadays, digital games have shown their effectiveness in improving learning through various researches. In this way, the current study has investigated the effect of designing an educational model based on digital games for learning teamwork skills of second year elementary school students with a practical purpose. This research was carried out in a quasi-experimental way and in two stages. In the first stage, the game-based educational design model was optimized for learning teamwork skills and the educational scenario was written based on it. In the second stage, the intervention was carried out according to the scenario in the experimental group (learning teamwork skills through the educational design model based on digital games) and the control group (learning teamwork in a conventional way). The research population is the students of the second year of elementary school, 48 of whom were selected through available sampling. The data collection tool of this research was the teamwork checklist based on the extracted components. The findings showed a significant effect of the intervention in the experimental group compared to the control group. Finally, it was concluded that learning and improving teamwork skills can be achieved if a suitable educational game is used with teamwork components.
کلیدواژهها [English]
- Educational Design
- Game-based Learning
- Educational Digital Games
- Teamwork Skills