نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکده تعلیم و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک. مرکزی، ایران

2 دکتری روان‌شناسی تربیتی. استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، مرکزی، ایران.

چکیده

هدف پژوهش پیش‌بینی پرخاشگری سایبری بر اساس نشخوار فکری در دانشجویان بود. پژوهش حاضر مطالعه‌ای توصیفی از نوع همبستگی و با اهداف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در تابستان سال 1403 بودند که به‌صورت روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 150 انتخاب شدند و به‌صورت آنلاین به پرسشنامه‌های پرخاشگری سایبری آلوارز گارسیا و همکاران (2015) و پرسشنامه نشخوار فکری باقرنژاد و همکاران (1388) پاسخ دادند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از روش تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد که با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS-26 انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که بین پرخاشگری سایبری با نشخوار فکری (51/0 r-)، تنهایی (25/0 r-)، عجز (27/0 r-)، یاس (27/0 r-) و کاهش تحمل اجتماعی (21/0 r-) رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که تنها متغیرهای نشخوار فکری و تنهایی، متغیر پرخاشگری سایبری را به‌طور معناداری پیش‌بینی می‌کند (05/0p<). با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت که با آموزش و افزایش توانمندی روان‌شناختی در افراد و همچنین کاهش نشخوار فکری در افراد می‌توان از پرخاشگری سایبری پیشگیری کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Predicting cyber aggression based on rumination in students

نویسندگان [English]

  • Mohammad Sameh 1
  • Ali Rahmani 2

1 -

2 PhD in Educational Psychology. Assistant Professor, Islamic Azad University, Arak Branch, Markazi, Iran.

چکیده [English]

The aim of the study was to predict cyber aggression based on rumination in students. The present study was a descriptive correlational study with applied objectives. The statistical population of this study included all students of Islamic Azad University, Arak Branch in the summer of 2024, who were selected through random sampling method, numbering 150, and responded online to the cyber aggression questionnaires of Alvarez Garcia et al. (2015) and the rumination questionnaire of Baghernejad et al. (2009). Pearson correlation coefficient analysis and regression analysis were used to analyze the data, which was performed using SPSS-26 statistical software. The results showed that there is a direct and significant relationship between cyber aggression and the variables of rumination (r-0.51), loneliness (r-0.25), helplessness (r-0.27), despair (r-0.27), and decreased social tolerance (r-0.21). The results of the regression analysis also showed that only the variables of rumination and loneliness significantly predict the variable of cyber aggression (p<0.05). According to the results obtained, it can be said that cyber aggression can be prevented by training and increasing psychological capabilities in individuals, as well as reducing rumination in individuals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cyber aggression
  • rumination
  • anger
  • students