نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 استاد، گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4 استاد، گروه آموزشی رایانه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
5 استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
این مطالعه با هدف طراحی برنامه یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی اثربخشی آن بر مهارت حل مسئله دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفت. از نظر هدف، پژوهش حاضر از جمله ی پژوهش های توسعه ای با ماهیت اکتشافی است و انجام آن به شیوه ی نیمه آزمایشی با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه ی آماری مطالعه، شامل کلیه دانش آموزان مشکوک به اختلال یادگیری ریاضی پایه های چهارم تا ششم ابتدایی شهرستان ماهیدشت استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود. که پس از غربالگری با استفاده از مقیاس برایانت و هامیل (2000) تعداد 20 نفر که امکان دسترسی به آموزش آنلاین را داشتند، انتخاب و در دو گروه 10 نفری (10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل) قرار داده شدند. قبل از اجرای برنامه، آزمون مهارت حل مسأله برای دانش آموزان به شکل پیش آزمون اجرا و سپس برنامه ی طراحی شده به مدت 6 هفته ی آموزشی اجرا گردید. در پایان پس آزمون برای هر دو گروه اجرا و نتایج بر اساس مقیاس استاندارد مهارت حل مسأله احدیانتو و همکاران (2020) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با به کارگیری هوش مصنوعی به شکل تلفیقی در برنامه ی آموزشی ریاضی، مهارت حل مسأله و خرده مهارت های مربوط به آن در دانش آموزان افزایش معناداری دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing an AI-Based Learning Program and Evaluating Its Effectiveness on Problem-Solving Skills of Students with Mathematical Learning Disabilities
نویسندگان [English]
- Farokh Feizi 1
- Esmaeil Zaraii Zavaraki 2
- Parviz Sharifidaramadi 3
- Hassan Rashidi 4
- Fatemeh jafarkhani 5
1 Ph.D. Student in Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
4 Professor, Department of Computer training group, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
5 Assistant Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
This study aimed to design an AI-based learning program and evaluate its effectiveness on problem-solving skills of students with mathematical learning disabilities. In terms of purpose, this research is classified as developmental with an exploratory nature and was conducted using a quasi-experimental method with a control group. The statistical population included all fourth to sixth-grade elementary students with suspected mathematical learning disabilities in Mahidasht, Kermanshah Province, during the 2023–2024 academic year. After screening using the Bryant and Hammill Scale (2000), 20 students with access to online education were selected and divided into two groups of 10 (10 in the experimental group and 10 in the control group). Prior to implementing the program, a problem-solving skills test was administered as a pre-test for students. Subsequently, the designed program was implemented over six weeks. At the end, a post-test was conducted for both groups, and the results were analyzed based on the standardized Problem-Solving Skills Scale by Ahdhianto et al (2020). The findings revealed that integrating artificial intelligence into the mathematics educational program significantly improved problem-solving skills and related sub-skills among students.
کلیدواژهها [English]
- "
- artificial intelligence"
- Mathematics Education"
- Problem-Solving Skills"
- , "
- Mathematical Learning Disability"