نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 معلم رسمی آموزش و پرورش- شهر تهران مدرس دانشگاه فرهنگیان

2 مدیر گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ، ایران

3 استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 دانشیار گروه موسیقی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

5 استاد تمام گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر یک مرور نظام‌مند بر اساس پریزما جهت بررسی آموزش موسیقی برای دانش آموزان باهوش و بااستعداد است. اهداف پژوهش شامل تعیین شیوه های شناسایی، آموزش، فناوری های کاربردی، چالش ها و پیشنهادات در حیطه دانش آموزان باهوش و با استعداد است. پس از انجام یک جستجوی نظام مند، مجموعه داده ای از 1464 مقاله شناسایی شد که از میان آنها 37 مقاله معیارهای تجزیه و تحلیل عمیق را داشتند. بر اساس نتایج، روش های متنوعی جهت آموزش موسیقی برای دانش آموزان باهوش و بااستعداد استفاده شده است. این روش ها در کنار بهره گیری از فناوری های مناسب، تاثیر مثبت و قابل توجهی بر توسعه تفکر خلاق، مهارت‌های اجتماعی و عاطفی داشته اند. از طرفی چالش هایی چون مدیریت زمان، بهبود مستمر و موانع فیزیکی و مالی در این فرایند وجود دارد. بر اساس یافته ها اگرچه پژوهش های گسترده ای در این حیطه انجام شده است و روش های متنوعی جهت شناسایی و آموزش موسیقی به دانش آموزان باهوش و بااستعداد به کارگرفته شده است اما مدل و الگوی مدون و استانداردی در این حیطه تبیین نشده است. پیشنهادات پژوهشی شامل به کارگیری فناوری‌های نوین برای افزایش خلاقیت و انگیزه، آموزش حرفه ای معلمان در استفاده از این فناوری‌ها، توسعه و تبیین الگو و برنامه‌های درسی انعطاف‌پذیر، انجام پروژه‌های موسیقایی خلاقانه و برقراری ارتباط با متخصصان موسیقی می شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Music Education For Gifted And Talented Students,: A Systematic Review

نویسندگان [English]

  • Rashed Mohammadian 1
  • Esmaeil Zaraii Zavaraki 2
  • Mehdi Vahedi 3
  • Narges Zaker Jafari 4
  • َAli Delavar 5

1 Primary teacher Farhangian university lecturer

2 Educational Technology Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University

3 Assistant Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

4 Associate Professor of Music Department, Gilan University, Rasht, Iran

5 Professor of Assessment and Measurement Department, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This study conducts a systematic review following the PRISMA guidelines to explore music education for gifted and talented students. The research aims to delineate the identification methodologies, educational strategies, relevant technologies, prevailing challenges, and constructive recommendations within the ambit of gifted and talented education. A comprehensive systematic search yielded a dataset of 1,464 articles, from which 37 were selected for detailed analysis based on stringent criteria. The analysis reveals a rich tapestry of research in the domain, showcasing a variety of approaches to identifying and educating musically gifted and talented students. Despite the breadth of research and the diversity of methods applied, the field lacks a unified, standardized model. The integration of appropriate technologies has been shown to significantly enhance creative thought, social, and emotional skills among these students. However, the research identifies several challenges, including time management, the need for continuous improvement, and various physical and financial constraints. To address these issues, the study proposes several recommendations: the adoption of innovative technologies to foster creativity and motivation; specialized training for educators to effectively utilize these technologies; the development of adaptable curricular frameworks and models; the implementation of inventive music projects; and fostering collaborations with music professionals. These recommendations aim to enrich the educational landscape for gifted and talented students, ensuring a nurturing environment that promotes their exceptional abilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Music education
  • Gifted student
  • Talented student
  • Systematic review