نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا

2 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا

10.22054/jti.2025.82415.1513

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی و اعتباریابی ویژگی‌های واسط کاربری نرم‌افزارهای آموزشی مبتنی بر وب برای کودکان بود. روش انجام پژوهش از نوع آمیخته با طرح اکتشافی متوالی بود. جامعه‌ی هدف در بخش کیفی شامل کلیه اسناد مرتبط با واسط کاربری کودکان، متخصصان حوزه-ی رایانه و آموزش و نیز دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی شهر همدان بود که به روش هدفمند انتخاب شدند. جامعه‌ی آماری بخش کمی نیز کلیه دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی شهر همدان بودند که از بین آنها 350 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. در بخش کیفی از روش مرور نظامند اسناد استفاده شد و داده‌ها به شیوه کدگذاری باز و مقوله‌بندی استخراج شدند و از طریق تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی تحلیل شد. در بخش کمی نیز از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شد و داده‌ها با استفاده از مقیاس تدوین شده مبتنی بر یافته‌های کیفی، جمع‌آوری و با آزمون‌های توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافته‌ها در بخش کیفی منجر به استخراج 16 مولفه‌ی اصلی و 62 مولفه‌ی فرعی شد که عناصر رابط کاربری کودکان را تشکیل می‌دهد. یافته‌های بخش کمی نیز نشان داد مولفه‌های واسط کاربری نرم‌افزارهای آموزشی مبتنی بر وب از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است. بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان گفت طراحی واسط کاربری نرم-افزارهای آموزشی برای کودکان 10 تا 12 سال متأثر از یکسری ویژگی‌های شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی آنان است و بایستی برای تعامل بهتر کودکان با نرم افزارهای آموزشی به ویژگی‌های آنان توجه شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identification and validation of user interface features in web-based educational software for children aged 10 to 12 years

نویسنده [English]

  • ayda Talati Valipour 2

1

2 Master's degree, Bu- Ali Sina University, Hamedan

چکیده [English]

The purpose of this research was to identify and validation the features of the user interface of web-based educational software for children. The research employed a mixed-methods approach with a sequential exploratory design. The qualitative segment targeted all documents related to children's user interfaces, experts in the fields of computer science and education, as well as second-grade elementary school students, who were selected through purposive sampling. The statistical population for the quantitative section comprised all second-grade students in Hamedan city, from which 350 students were selected using a stratified random sampling method. In the qualitative part, a systematic review of documents was conducted, and data were extracted through open coding and categorization, analyzed via content analysis. The quantitative segment utilized a descriptive-survey method, collecting data through a scale developed based on qualitative findings, which were then analyzed using descriptive and inferential statistics .The qualitative findings led to the identification of 16 main category and 62 sub- category. The results from the quantitative section further indicated that the user interface components of web-based educational software possess acceptable validity and reliability. Based on the findings of this research, it can be concluded that the user interface design of educational software for children is influenced by a series of cognitive, emotional, and psychomotor characteristics. The components identified in this research can assist designers and producers of web-based educational software in creating effective user interfaces. Additionally, it aids teachers in selecting appropriate educational software for children from a user interface perspective

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational software
  • Children
  • Web
  • User interface