نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
چکیده
درس ریاضی از دروس مهم و تاحدی چالشانگیز برای دانشآموزان محسوب میشود که امروزه از روشهای چندرسانهای مختلف از جمله گرافیک برداری در آموزش آن میتوان بهره برد. هدف این پژوهش، تعیین اثر گرافیک برداری بر یادداری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی بخش قهاوند در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 188 نفر بودند که نمونهای به حجم 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه از طریق نرم افزار ایلستریتور تحت آموزش قرار گرفت و گروه کنترل آموزش معمول را دریافت کرد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و یادداری (محقق ساخته) در درس ریاضی بود. بر اساس نتایج آموزش گرافیک برداری بر یادداری و انگیزش تحصیلی درس ریاضی دانش-آموزان تاثیر مثبت و معناداری داشت. نتایج نشان داد آموزش توسط گرافیک برداری در مقایسه با تدریس به روش معمول در میزان یادداری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی، تاثیر بیشتری دارد. با توجه به جذابیت روشهای چندرسانهای مانند گرافیک برداری برای فراگیران، پیشنهاد میشود معلمان از گرافیک برداری در تدریس ریاضی استفاده کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of vector graphics on memorization and academic motivation in mathematics
نویسندگان [English]
- عمادی Emadi 1
- Shiva Fazli 2
1 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, I. R. Iran
2 MA of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]
Mathematics is one of the most important and somewhat challenging subjects for students, and nowadays various multimedia methods, including vector graphics, can be used in its teaching. The purpose of this research was to determine the effect of vector graphics on the memorization and academic motivation of students in mathematics. The research method was quasi-experimental. The statistical population included all fifth-grade female students of the Qahavand district in the academic year of 2020-2021, which was 188. The statistical sample consisted of 30 students (15 subjects in the experimental group and 15 in the control group) who were selected from the female students of the fifth-grade primary school through the available sampling method. The experimental group was trained through Illustrator software during 8 sessions, and the control group received the usual training. The data collected by Harter's (1981) academic motivation and memorization (researcher-made) questionnaires in mathematics. The results showed that vector graphics training, had a positive and significant effect on students' memorization and academic motivation of students mathematic. The results showed that teaching with vector graphics has a greater impact on the level of memorization and academic motivation of students in mathematics compared to teaching in the usual way considering the attractiveness of multimedia methods such as graphics for learners, it is suggested that teachers use vector graphics in teaching mathematics.
کلیدواژهها [English]
- Vector Graphics
- Memorization
- Academic Motivation
- Mathematics