نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران
2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران
3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی چالشهای معلمان ابتدایی فارس از تدریس مبتنی بر بسترهای الکترونیک به منظور ارائه الگوی تدریس اثربخش بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمهساختمند بود. بر این اساس، از بین خبرگان علمی، مدیران و معلمان دوره ابتدایی 12نفر براساس معیارهای هدفمند ملاکی ورود به پژوهش انتخاب شدند. تحلیل مصاحبهها، با استفاده از الگوی هفت مرحلهای کلایزی(1978) و روش پدیدارشناسی انجام شد. اعتبار دادههای با استفاده از تکنیکهای تأییدپذیری، اعتمادپذیری و همسوسازی پژوهشگران تأیید شد. پس از تحلیل شواهدکیفی مقولههای سازماندهنده در 5 دسته ارائه شد. 7مقوله در دسته «تولید زمان، هزینه و ایده اثربخش دنبالهدار»،7مقوله پایه در دسته «درونسپاری یادگیری با نقش بار شناختی»، 5 مقوله پایه در دسته «مدیریت طرحریزی برنامه»،3 مقوله پایه در دسته «مدیریت یادگیری پیمایش از دور»، 6 مقوله پایه در دسته «تشخیص و تعیین همنیاز آموزش و هم فاصله فرکانسی با آموزش تازه». شناسایی چالشها و نکات تدریس اثربخش در بستر الکترونیکی به معلم این امکان را میدهد که چالشها و دامهای طراحی و توسعه تدریس الکترونیکی را دور بزند تا بتواند در مسیر موفقیت پیش برود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A phenomenological approach to the challenges of Fars elementary school teachers from teaching based on electronic platforms in order to provide an effective teaching model
نویسندگان [English]
- nasre din karami shirazi 1
- ali asghar mashinchi 2
- seyed ahmad hashemi 3
1 Phd student of Curriculum Planning, Islamic Azad University, Lamard branch, Lamard, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Lamard branch, Lamard, Iran
3 Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Lamard branch, Lamard, Iran
چکیده [English]
The main objective of the present study was to investigate the challenges faced by elementary school teachers in Fars in teaching based on electronic platforms in order to provide an effective teaching model. This qualitative research was conducted using the phenomenological method. The data collection method was semi-structured interviews. Accordingly, 12 people were selected from among scientific experts, administrators, and elementary school teachers based on the purposeful criteria for entering the study. The analysis of the interviews was conducted using the seven-stage model of Claise (1978) and the phenomenological method. The validity of the data was confirmed using the techniques of confirmability, reliability, and researcher alignment. After analyzing the qualitative evidence, the organizing categories were presented in 5 categories. 7 categories in the category "Production of effective time, cost and ideas with a consistent follow-up", 7 basic categories in the category "Internalization of learning with the role of cognitive load", 5 basic categories in the category "Program planning management", 3 basic categories in the category "Distance navigation learning management", 6 basic categories in the category "Identifying and determining both training needs and frequency distance with new training". Identifying the challenges and tips for effective teaching in an electronic context allows the teacher to bypass the challenges and pitfalls of designing and developing electronic teaching so that he can move on the path to success.
کلیدواژهها [English]
- electronic platform
- effective teaching model
- teacher
- elementary