نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 خ جهاد

2 تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

3 استاد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

4 دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

5 دانشیار سنجش و اندازه‌گیری ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

10.22054/jti.2025.85890.1587

چکیده

این پژوهش با هدف طراحی الگوی آموزشی مبتنی بر یادگیری سیار مخنص کلاس های چند پایه ابتدایی انجام گردید. در راستای دستیابی به هدف پژوهش از روش تحلیل مضمون استفاده شد . در‌ این ‌پژوهش ،‌ ‌مقالاتی که ‌به ‌شیوه ‌هدفمند ‌انتخاب‌ شده ‌بودند ،‌ مورد‌ تحلیل‌ قرار ‌گرفت . بدین منظور از مصاحبه نیمه ساختار مند با 10 نفر از معلمان مجرب کلاس های چند پایه ابتدایی استفاده شد . نمونه آماری جهت تعیین مولفه های الگو تعداد 11 مقاله مرتبط با یادگیری سیار و کلاس های چند پایه ابتدایی بود . نمونه آماری مرحله اعتبار یابی درونی الگو تعداد 15 نفر از متخصصان تکنولوژی آموزشی و کلاس های چند پایه ابتدایی می باشند که به صورت هدفمند انتخاب شدند . پس از تحلیل کیفی و استخراج کد ها ، تعداد 7 مولفه و تعداد 22 زیر مولفه در قالب الگو آموزشی ارائه شد . ابتدا الگوی مفهومی که در بر گیرنده همه این عناصر بود طراحی شد و سپس الگوی روندی که الگوی کاربردی و قابل اجرا است طراحی و تدوین گردید . جهت بررسی اعتبار یابی درونی الگوی پیشنهادی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد . که روایی آن از طریق متخصصان تایید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 96% بدست آمد . نتایج اعتبار یابی درونی الگو نشان می دهد تمام معیار های الگوی پیشنهادی میانگین بالای 4 را کسب کرده اند و به عبارتی می توان گفت الگو از نظر متخصصان مورد تایید می باشد .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing Instructional Model Based On Mobile Learning For Multi-Grade Elementary Classes

نویسندگان [English]

  • اسماعیل فیروزی 1
  • Esmaeil Zaraii Zavaraki 2
  • Mohammad Reza Nili 3
  • Fatemeh Jafarkhani 4
  • Mohammad Reza Falsafinejad 5

1 student

2 Corresponding Author, Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran.

3 Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran.

4 Associate Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran.

5 Associate Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran.

چکیده [English]

This study was conducted with the aim of designing an Instructional model based on mobile learning for multi-grade elementary classes. In order to achieve the research goal, the Thematic analysis method was used. In this study, articles that were selected in a purposeful manner were analyzed. For this purpose, semi-structured interviews were used with 10 experienced teachers of multi-grade elementary classes. The statistical sample for determining the components of the model was 11 articles related to mobile learning and multi-grade elementary classes. The statistical sample for the internal validation stage of the model was 15 Instructional technology specialists and multi-grade elementary classes who were selected purposefully. After qualitative analysis and code extraction, 7 components and 22 sub-components were presented in the form of an Instructional model. First, a conceptual model that included all these elements was designed, and then a process model that is a practical and applicable model was designed and developed. To examine the internal validation of the proposed model, a researcher-made questionnaire was used. Its validity was confirmed by experts and its reliability was obtained using Cronbach's alpha coefficient of 96%. The results of the internal validation of the model show that all the criteria of the proposed model have achieved an average of above 4, and in other words, it can be said that the model is approved by experts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instructional
  • model
  • multi-grade
  • elementary
  • mobile
  • learning