نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
2 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان واحد شهید چمران، تهران، ایران
چکیده
دانشگاهها در روند تکاملی خود سه نسل را پشت ســر گذاشته اند. در نسل سوم، دانشگاهها علاوه بر آموزش و پژوهش، فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و کارآفرینانه را جزئی از ماموریتهای خود میدانند. هدف تحقیق حاضر طراحی مدلی برای ارزیابی عملکرد کارآفرینانه دانشگاههای منتخب ایران است. این مطالعه از روش تحقیق آمیخنه با طرح اکتشافی در دو مرحله 1-کیفی؛ با روش داده بنیاد و از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته، با خبرگان و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش تحلیل مضمون استراس و کوربین با استفاده از نرمافزار مکسکیودیای استفاده شد. پس از تائید گروه کانونی، ابعاد، مولفهها و شاخصهای الگوی عملکرد کارآفرینانه دانشگاهها شناسائی و در مرحله 2-کمی؛ با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مرحله کیفی، در بین یک نمونه 57 نفری از خبرگان توزیع شد.روایی همگرا و پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ، ضریبRho، پایاییترکیبی و میانگین واریانساستخراج شده و برای سنجش اعتبار روایی واگرا از ضریب HTMT استفاده شد.دادههای بخش کمی با استفاده از نرم افزارspss و Smart PLS تحلیل شدند. الگوی به دست آمده از این تحقیق نشان داد عوامل علی موجد ارزیابی عملکرد کارآفرینانه؛ فرهنگ، فرصتها، شرایط-محیط و ساختارهای کارآفرینانه، نظام آموزشی و نظام پژوهشی و توانمندیها بعنوان عوامل زمینهای و ذینفعان اصلی و موانع بعنوان شرایط مداخلهگر بر مطلوبیت ارزیابی عملکرد کارآفرینانه موثر است. راهبردهای ارزیابی ارتباط با جامعه و صنعت، ساختار و فرایندها و فعالیتهای کارآفرینانه، موجب ایجاد پیامدهای توسعه، درآمدزایی، واحدهایفناور، خروجیها و اثرات اجتماعی و اقتصادی بلندمدت که در نتیجه آن مدل ارزیابی عملکرد کارآفرینانه دانشگاههای منتخب ایران ایجاد میشود
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing an Entrepreneurial Performance Evaluation Model for Selected Universities of Iran
نویسندگان [English]
- Mohammad Neisari 1
- Seyed Rasul Hosseini 2
- Ali Badizadeh 1
1 Department of Entreprenurship, Qa.C., Islamic Azad University, Qazvin, Iran
2 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Universities have undergone three evolutionary generations in their development. In the third generation, universities consider social, economic, and entrepreneurial activities as part of their mission, in addition to education and research. The aim of this study is to design an entrepreneurial performance evaluating model for selected universities of Iran. This research employed a mixed-methods approach with an exploratory design in two stages. 1.Qualitative Stage: a grounded theory method through semi-structured interviews with experts. Thematic analysis was performed using the Strauss and Corbin approach with MAXQDA software. After validation by a focus group, the dimensions, components, and indicators of the entrepreneurial performance model were identified. 2.Quantitative Stage: A researcher-made questionnaire, derived from the qualitative phase, was distributed among a sample of 57 experts. The questionnaire’s convergent validity and reliability were assessed using Cronbach's alpha, Rho coefficient, composite reliability, and average variance extracted (AVE). Discriminant validity was evaluated using the HTMT criterion. Quantitative data were analyzed using SPSS and Smart PLS software.
The resulting model from this study indicated that causal factors influencing the evaluation of entrepreneurial performance include: culture, opportunities, entrepreneurial conditions and structures, educational and research systems, and capabilities. Contextual factors consist of key stakeholders and barriers, which act as intervening conditions affecting the desirability of entrepreneurial performance evaluation. Strategies such as evaluating university-industry-community relationships, entrepreneurial structures and processes, and entrepreneurial activities lead to outcomes like development, revenue generation, technological units, outputs, and long-term socio-economic impacts. These ultimately form the entrepreneurial performance evaluation model of the selected Iranian universities.
کلیدواژهها [English]
- Performance Evaluation
- Entrepreneurial Performance
- Entrepreneurial University
- Mixed-Methods Research
- Grounded Theory