نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، گروه روانشناسی، دانشکده ی علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.

2 استادیار،گروه سنجش و اندازه‌گیری (روانسنجی)، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

10.22054/jti.2025.83803.1537

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی کاربرد پردازش زبان طبیعی (NLP) در بهبود یادگیری و آموزش با تمرکز بر پیامدهای آن در نظام آموزشی ایران می‌پردازد. این تحقیق با رویکرد ترکیبی شامل تحلیل داده‌های کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی، مصاحبه با 20 معلم و 10 متخصص فناوری نشان داد که ادغام NLP می‌تواند یادگیری شخصی‌سازی‌شده، ارزیابی خودکار تکالیف و شناسایی زودهنگام مشکلات یادگیری را امکان‌پذیر کند. اما چالش‌هایی نظیر زیرساخت‌های ناکافی مدارس، نیاز به آموزش معلمان و نگرانی‌های اخلاقی مرتبط با حریم خصوصی داده‌ها نیز شناسایی شد.
در بخش کمی، 400 دانش‌آموز دبیرستانی در تهران به دو گروه آزمایش (200 نفر) و کنترل (200 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش از نرم‌افزار مبتنی بر NLP برای آموزش زبان انگلیسی استفاده کردند و گروه کنترل آموزش سنتی دریافت کردند. نتایج نشان داد ابزارهای NLP تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد تحصیلی، انگیزه یادگیری و مهارت‌های زبان انگلیسی دانش‌آموزان دارند.
این پژوهش بر پتانسیل تحول‌آفرین NLP در آموزش تأکید می‌کند و پرداختن به چالش‌هایی مانند توسعه زیرساخت‌ها، آموزش معلمان، و مسائل اخلاقی و فرهنگی را برای ادغام موفقیت‌آمیز آن ضروری می‌داند. سرمایه‌گذاری در ابزارهای اختصاصی برای نظام آموزشی ایران و تدوین سیاست‌های اخلاقی، کلید موفقیت این فناوری در آموزش هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Application of natural language processing in improving learning and teaching: A case study in Iran's educational system

نویسندگان [English]

  • sedigheh gozall 1
  • Enayatollah Zamanpour 2
  • Shiva Dolatabadi 3

1 ,PhD student in assessment and measurement, Department of Psychology, college of human science,Saveh Branch,Islamic Azad University,Saveh,Iran

2 Assistant professor, Department of Assessment & Measurement (Psychometrics), Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

3 Department of Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran,. Iran.

چکیده [English]

The present study examines the application of Natural Language Processing (NLP) in enhancing learning and education, focusing on its implications for Iran's educational system. This research was conducted using a mixed-methods approach, including both qualitative and quantitative data analysis.
In the qualitative section, interviews with 20 teachers and 10 technology experts revealed that integrating NLP can enable personalized learning, automated assignment evaluation, and early identification of learning difficulties. However, challenges such as insufficient school infrastructure, the need for teacher training, and ethical concerns related to data privacy were also identified.
In the quantitative section, 400 high school students in Tehran were divided into experimental (n=200) and control (n=200) groups. The experimental group used NLP-based software for English language learning, while the control group received traditional instruction. The results showed that NLP tools had a significant positive impact on students' academic performance, learning motivation, and English language skills.
This study highlights the transformative potential of NLP in education and underscores the need to address challenges such as infrastructure development, teacher training, and ethical and cultural issues for its successful integration. Investment in specialized tools for Iran's educational system and the development of ethical policies are essential for the successful implementation of this technology in education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Natural Language Processing (NLP)
  • Education
  • Iran
  • Personalized Learning
  • Educational Technology
  • Language Learning