نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 استاد، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3 استاد، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4 استاد، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
5 دانشیار، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
آموزش جز جدانشدنی فعالیتهای بشری است و در همه شرایط عادی و خاص و بحرانی ادامهدار خواهد بود. ازاینرو پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی بهینه آموزشی در شرایط خاص همچون همهگیری کرونا انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی و سنتز پژوهی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مقالات معتبر علمی منتشرشده در مجلات معتبر وزارتین در بین سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۴ و در حوزه آموزش عالی بود. درنهایت ۱۱ پژوهش باقاعده اشباع برای سنتز انتخاب شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدلهای آموزشی مورداستفاده دارای ۱۳ مؤلفه انگیزه و اضطراب، تدریس، ارزشیابی، فناوری، مهارتها، عناصر آموزش و کلاس درس، پشتیبانی، اساتید، دانشجویان،تعاملات، پیشنیازها،اهداف آموزشی و محتوا است. همچنین مدل بهینه آموزشی میبایست به مواردی همچون روشهای تدریس دارای انعطاف بالا و همچنین کسب آمادگی قبلی، ارزشیابی مستمر کل مدل آموزشی علاوه بر ارزشیابی میزان یادگیری فراگیران، سیستم بهروز رسان خودکار و همگامسازی شده با فناوریهای نوین در قالب یک کیف نجات آموزشی برای شرایط بحران باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Synthesis of research related to educational models during the COVID-19 pandemic period in Iran and presentation of the optimal model
نویسندگان [English]
- Maryam Ghorbani 1
- MohammadReza NiliAhmadabadi 2
- Esmaeil ZAreizavaraki 3
- Abas Abaspour 4
- Mohammad Asgari 5
1 Ph.D. Student in Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Instructional Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of instructional Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
4 Professor, Department of Educational Management and Planning, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
5 Associate Professor, Department of Evaluating and Measuring, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Education is an inseparable part of human activities and will continue in all normal, special and critical conditions. Therefore, the present study was conducted with the aim of providing an optimal educational model in special conditions such as the Corona pandemic. The present study is a qualitative research and synthesis study. The statistical population of the study included all valid scientific articles published in reputable ministerial journals between 1398 and 1404 and in the field of higher education. Finally, 11 regularly saturated studies were selected for synthesis. The research findings showed that the educational models used have 13 components: motivation and anxiety, teaching, evaluation, technology, skills, elements of education and classroom, support, professors, students, interactions, prerequisites, educational objectives and content. The optimal educational model should also include things such as highly flexible teaching methods, as well as prior preparation, continuous evaluation of the entire educational model in addition to evaluating the level of learning of learners, an automatically updated system synchronized with modern technologies in the form of an educational rescue bag for crisis situations.
کلیدواژهها [English]
- Synthesis
- educational models
- COVID-19
- Educational model