نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران، ایران
3 کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. از نظر شیوه گردآوری داده ها، پژوهشی کیفی و از نظر هدف دارای رویکردی اکتشافی می باشد که به منظور استخراج مولفه های چارچوب پیشنهادی با استفاده از نمونه گیری هدفمند با اساتیدی از دانشگاه علامه طباطبایی (ره) که در آموزش و پژوهش، هوش مصنوعی را به کار می گیرند مصاحبه شده است. با عنایت به فراوانی کدهای مستخرجه، در مقوله های چرایی کاربرد هوش مصنوعی، پیشنهادات کاربست بهینه و زمینه- مقدمات و زیرساخت ها، به ترتیب: افزایش دقت ، سواد و آموزش و شناخت، ایجاد آگاهی و فراآگاهی و ایجاد زیرساخت های سخت افزاری دارای بیشترین فراوانی و تکرار بوده اند. پس از آن در مقوله دیدگاه درخصوص کاربرد، ایده و تولید محتوا، در مقوله چرایی کاربرد، افزایش سرعت، در مقوله چگونگی و ابزارها، تولید متن- ویدئو- خلاصه سازی، چت بات ها و در مقوله زمینه- مقدمات- زیرساخت، فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت های نرم افزاری دارای بیشترین فراوانی بوده اند. همچنین الگویی برای کاربرد هوش مصنوعی در دانشگاه ها در این پژوهش ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing the Application of Artificial Intelligence in Academic Education and Research: A Case Study of Professors at Allameh Tabataba’i University
نویسندگان [English]
- Mostafa Ghaderi 1
- Fatemeh Sohrabi 2
- Parastoo Salavati 3
1 Associate Professor of Curriculum Studies, Allameh Tabataba’I University,Tehran,Iran
2 Master of Public Administration, Allameh Tabataba'i University, Management and Accounting Department,Tehran, Iran
3 Master of Curriculum Planning, Allameh Tabataba'i University, Education and Psychology Department,Tehran, Iran
چکیده [English]
The present study was conducted with the aim of investigating the application of artificial intelligence in university education and research. In terms of data collection method, it is a qualitative study and in terms of purpose, it has an exploratory approach. In order to extract the components of the proposed framework, professors from Allameh Tabatabaei University (RA) who use artificial intelligence in education and research were interviewed using purposive sampling. Considering the frequency of extracted codes, in the categories of why to use artificial intelligence, suggestions for optimal application, and context-preliminaries and infrastructures, the following were most frequently and repeatedly: increasing accuracy, literacy and education and cognition, creating awareness and meta-awareness, and creating hardware infrastructures. After that, in the category of perspective on application, ideas and content production, in the category of why to use, increasing speed, in the category of how and tools, text-video-summarization production, chatbots, and in the category of context-preliminaries-infrastructure, culture-building, and creating software infrastructures were most frequently. Also, a model for the application of artificial intelligence in universities has been presented in this study.
کلیدواژهها [English]
- Artificial Intelligence
- Education
- Research
- University