نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
3 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده
با گسترش آموزش الکترونیکی، ارزشیابی کیفیت سیستمهای مدیریت یادگیری الکترونیکی در مؤسسات آموزشی اهمیت فزایندهای یافته است. در این راستا، این پژوهش با هدف ارزشیابی کیفیت سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بر اساس مدل بلوغ یادگیری الکترونیکی مارشال و میشل انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ به تعداد 160 نفر بودند که از این میان، ۱۱۳ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مدل بلوغ یادگیری الکترونیکی مارشال و میشل (2007) بود. روایی ابزار، به تایید 8 نفر از متخصصین قرار گرفته و پایایی کلی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 96/0 بهدست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و آزمونهای تی تکنمونهای و فریدمن تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سطوح بلوغ ابعاد «مدیریت» و «برنامهریزی» بالاتر از حد متوسط بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار بودند، در حالی که ابعاد «تحویل»، «تعریف» و «بهینهسازی» در سطح متوسط قرار داشته و نیازمند بهبود میباشند. یافته ها، نشان داد، کیفیت سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از کیفیت لازم در سطوح "بلوغ مدیریتی" و "برنامه ریزی" برخوردار بوده و زیربنای لازم برای ارائه آموزش الکترونیکی پایدار را فراهم آورده است اما برای تقویت در سایر جنبه ها و ابعاد، نیازمند اقدامات جدی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation of the quality of e-learning management system of Shahid Rajaee Teacher Training University Based on the Marshall and Mitchell E-Learning Maturity Model
نویسندگان [English]
- Roshan Ahmadi 1
- mobinasadat mousavi 2
- seyedrasol emadi 3
1 Department of Educational Sciences, Faculty of humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
3 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]
With the expansion of e-learning, evaluating the quality of Learning Management Systems (LMS) in educational institutions became increasingly important. In this regard, this research was conducted with the aim of evaluating the quality of the e-learning management system at Shahid Rajaee Teacher Training University based on Marshall and Mitchell's E-Learning Maturity Model (eMM). In terms of purpose, this study was applied, and in terms of method, it was descriptive-survey. The statistical population of the research consisted of all 160 Master's students at the E-Learning Center of Shahid Rajaee Teacher Training University during the 2024-2025 academic year, from which 113 individuals were selected through simple random sampling. The data collection tool was the standard Marshall and Mitchell (2007) E-Learning Maturity Model questionnaire. The validity of the instrument was confirmed by 8 experts, and the overall reliability of the questionnaire was obtained at 0.96 using Cronbach's alpha. Data were analyzed using SPSS software, one-sample t-tests, and the Friedman test.The results showed that the maturity levels of the "Management" and "Planning" dimensions were above average and possessed appropriate quality, while the "Delivery," "Definition," and "Optimization" dimensions were at an average level and required improvement. The findings indicated that the quality of the e-learning management system at Shahid Rajaee Teacher Training University possessed the necessary quality in the "Management Maturity" and "Planning" levels and provided the required infrastructure for delivering sustainable e-learning; however, serious measures were required to strengthen other aspects and dimensions.
کلیدواژهها [English]
- Evaluation
- quality
- learning management system
- E-Learning Maturity Model