احمد گوهری اصل؛ علی ایرانمنش؛ ابوالفضل تهرانیان؛ احمد شاهورانی سمنانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه مداخله استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی بود.روش: این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی؛ از لحاظ نحوه جمعآوری اطلاعات و دادهها، آزمایشی، از نوع نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل؛ و از نظر ماهیت دادهها، کمی بود. جامعه آماری پژوهش، دبیران ریاضیِ دانشآموخته ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه مداخله استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی بود.روش: این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی؛ از لحاظ نحوه جمعآوری اطلاعات و دادهها، آزمایشی، از نوع نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل؛ و از نظر ماهیت دادهها، کمی بود. جامعه آماری پژوهش، دبیران ریاضیِ دانشآموخته شده از دانشگاه فرهنگیان؛ و نیز مدیران مدارسی بودند که این دبیران در آن حضور داشتند. نمونه آماری، 30 نفر از دبیران ریاضی در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. از این تعداد، 15 نفر بهصورت روش نمونهگیری غیر تصادفی در گروه آزمایش؛ و نیز 15 نفر، به همین روش در گروه کنترل قرار گرفت. گروه کنترل، روش سنتی خود را ادامه داد؛ ولی، گروه آزمایش، به مدت 8 جلسه و در هر جلسه 2 ساعت، برنامه مداخله آموزش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی دریافت کرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر، شاخصهای آمار توصیفی، از آزمون شاپیرو-ویلک، آزمون همگنی شیب رگرسیون، آزمون امباکس، آزمون لِون، آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) و و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، برنامه مداخله آموزش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی از اثربخشی برخوردار است.نتیجهگیری: نتیجهگیری میشود، جهت اثربخشی عملکرد معلمان ریاضی؛ نهاد آموزش و پرورش باید در جهت اجرای برنامه مداخله آموزش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات گام بردارد
منیره موحدی؛ محمدصادق اسماعیلیفر؛ نادیا غلامی پور
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر خودکارآمدی درس ریاضی دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان قائمشهر انجام گرفت. جامعه پژوهش را دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 6263 نفر که در 42 مدرسه مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند. از میان مدارس مجهز به فناوری ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر خودکارآمدی درس ریاضی دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان قائمشهر انجام گرفت. جامعه پژوهش را دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 6263 نفر که در 42 مدرسه مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند. از میان مدارس مجهز به فناوری اطلاعات و ارتباطات، یک مدرسه و در آن دو کلاس پایه دوم به روش تصادفی ساده بهعنوان گروههای آزمایش و کنترل انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودکارآمدی ماتیاس جروسلم و رالف شوارز و نظامی بود که جهت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در دو گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. ابتدا از دانشآموزان پیشآزمون گرفته شد و سپس، محتوای درسی در طول نیمه اول سال تحصیلی و طی 8 هفته در کنار استفاده از شبکه اجتماعی و همچنین به روش سنتی به ترتیب برای کلاسهای گروه آزمایش و کنترل ارائه گردید. پس از آموزش، هر دو گروه ازنظر میزان خودکارآمدی مورد آزمون قرار گرفتند. آزمون پیگیری دو ماه از آموزش به عمل آمد. تجزیهوتحلیل نتایج تحقیق با استفاده از اندازهگیری مکرر نشان داد که پس از آموزش تفاوت معناداری در خودکارآمدی در مقایسه با گروه کنترل ایجاد شد (001/0 P ). گروه آزمایش بعد از دو ماه پس از آموزش برتری خود را حفظ کردند. نتایج پژوهش، بیانگر تأثیر مثبت استفاده از یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر خودکارآمدی بود.