عرفان اصلانیان راد؛ مصطفی قادری
چکیده
این پژوهش با هدف کاربست وبکوئست در یادگیری زبان انگلیسی با یکارگیری روش مرور سیستماتیک سندلوفسکی و باروسو انجام شد. این مطالعه حاصل 10 سال بررسی مطالعات در فاصله سالهای 2013-2023 در زمینه تحقیقات کاربست وبکوئست در یادگیری زبان انگلیسی بود. کلیدواژههای کاربردی مورد استفاده در این تحقیق شامل: «وبکوئست و یادگیری زبان انگلیسی» ...
بیشتر
این پژوهش با هدف کاربست وبکوئست در یادگیری زبان انگلیسی با یکارگیری روش مرور سیستماتیک سندلوفسکی و باروسو انجام شد. این مطالعه حاصل 10 سال بررسی مطالعات در فاصله سالهای 2013-2023 در زمینه تحقیقات کاربست وبکوئست در یادگیری زبان انگلیسی بود. کلیدواژههای کاربردی مورد استفاده در این تحقیق شامل: «وبکوئست و یادگیری زبان انگلیسی» و نیز «وبکوئست و آموزش زبان انگلیسی» بود که در پایگاههای Sciencedirect, Tylor & Francis, Google scholar, Sage, Irandoc, Magiran, ensani.ir مورد جستجو قرار گرفت. در بررسی اولیه 227 سند شناسایی گردید که در گام اولیه غربالگری بر اساس دستورالعمل پریسما و با بکارگیری از چک لیست سیاهه رفتار کسپ حدود 64 مطالعه مرتبط حاصل شد؛ سرانجام در گام دوم غربالگری، با بررسی متن کامل اسناد مدنظر و ارزیابی این اسناد حدود 17 سند وارد چرخه پردازش مطالعه شدند. تجزیه و تحلیل این اسناد بر 21 محور پایه و 5 مقوله سازماندهنده فرعی تاکید داشت که از میان 21 مضمون شناسایی شده، مقولههای «یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «اثربخشی وبکوئست در مهارتهای نوشتاری» و «اثربخشی وبکوئست در مهارتهای خوانداری» بیشترین درصد حوزه تفوق موضوعی را از آن خود نمودند. محقق این محورهای پایه را در یک فرایند ساخت و پرداخت مفهومی با استفاده از کدگذاری نظاممند اشتراوس و کوربین در پنج بخش "مهارتهای یادگیری زبان انگلیسی" ، "جنبههای کارکردی یادگیری زبان انگلیسی" ، "جنبههای تاکتیکی یادگیری زبان انگلیسی" ، "مهارتهای شناختی" و "عوامل نظری" حول پدیده اصلی پژوهش یعنی کاربست وبکوئست در یادگیری زبان انگلیسی سازماندهی نمود.
نسرین محمدحسنی؛ رحیم آقازاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر سه روش چندرسانهای آموزشی، بازی وارسازی آموزشی و بازی آموزشی (رودررو) بر یادگیری لغات زبان انگلیسی بود. روش این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بوده است. در این پژوهش برای آموزش چندرسانهای از نرمافزار پیشساخته Drops، برای بازیوارسازی از بازی ساختهشده با استفاده از نرمافزار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر سه روش چندرسانهای آموزشی، بازی وارسازی آموزشی و بازی آموزشی (رودررو) بر یادگیری لغات زبان انگلیسی بود. روش این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بوده است. در این پژوهش برای آموزش چندرسانهای از نرمافزار پیشساخته Drops، برای بازیوارسازی از بازی ساختهشده با استفاده از نرمافزار استوری لاین و برای بازی آموزشی رودررو، از بازیهای طراحیشده با عناصر بازیوارسازی در بحث واژگان، معنی لغات و طی 7 جلسه آموزش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پایه هفتم شهرستان هریس (بخش خواجه) استان آذربایجان شرقی بود. نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخابشده و شامل 45 نفر بودند که بهطور تصادفی در سه گروه 15 نفری گمارش شدند. ابزار پژوهش، آزمون محققساخته زبان انگلیسی بر اساس آزمونهای استاندارد بود که روایی آن توسط متخصصان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ مقدار 81/. به دست آمد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین گروههای چندرسانهای، بازی وارسازی و بازی آموزشی رودررو در میزان یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد. این برتری به نفع گروه بازی وارسازی و بازی آموزشی رودررو است.