سارا بنی عامریان؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ مهدی واحدی؛ محمد رضا نیلی؛ علی دلاور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت فعلی پژوهشها در ارتباط با آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد در دوره ابتدایی انجام گردیده است. این مطالعه به صورت مرور نظاممند به تحلیل (1) نحوه استفاده از آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد، (2) فرصتها و چالشهای موجود در این نوع آموزش، و (3) تأثیر اجرای آموزش استیم بر پیشرفت دانشآموزان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت فعلی پژوهشها در ارتباط با آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد در دوره ابتدایی انجام گردیده است. این مطالعه به صورت مرور نظاممند به تحلیل (1) نحوه استفاده از آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد، (2) فرصتها و چالشهای موجود در این نوع آموزش، و (3) تأثیر اجرای آموزش استیم بر پیشرفت دانشآموزان با استعداد انجام شده است. جستجو در پایگاههای دادهای معتبر شامل اسکوپوس، وب آف ساینس و وایلی برای مقالات منتشر شده از سال 2010 تا 2023 انجام گرفت. پس از مراحل غربالگری اولیه از بین 634 مقالهی استخراج شده، در نهایت 17 مقاله منطبق با معیارهای پژوهش انتخاب شدند. در این مرور به بررسی ابعاد مختلف شامل روشها، شرکتکنندگان، ابزارهای جمعآوری داده، و زمینههای پژوهشی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که آموزش استیم میتواند نقش مهمی در ارتقای یادگیری و توانمندی دانشآموزان با استعداد ابتدایی داشته باشد و با وجود چالشهای مختلف، فرصتهای گستردهای برای تقویت آن در آینده وجود دارد.
محمد جاودانی؛ زهرا عزیزی
چکیده
هدف پژوهش، بررسی دستاوردهای مطالعات رباتیک آموزشی بود. این مطالعه کاربردی، با رویکرد کیفی و به روش مرور نظاممند انجام شد. اسناد و پژوهشهای معتبر ده سال اخیر به عنوان جامعه پژوهش بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند بر مبنای قاعده اشباع نظری حجم نمونه تعیین گردید. بدین صورت که مقالات معتبر داخلی و خارجی در بازه زمانی 2013 تا 2023 با ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی دستاوردهای مطالعات رباتیک آموزشی بود. این مطالعه کاربردی، با رویکرد کیفی و به روش مرور نظاممند انجام شد. اسناد و پژوهشهای معتبر ده سال اخیر به عنوان جامعه پژوهش بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند بر مبنای قاعده اشباع نظری حجم نمونه تعیین گردید. بدین صورت که مقالات معتبر داخلی و خارجی در بازه زمانی 2013 تا 2023 با استفاده از کلیدواژه رباتیک آموزشی، رباتیک تربیتی، رباتیک اجتماعی مورد جست و جو قرار گرفت. در جست و جوی اولیه 930مقاله شناسایی گردید که پس از غربالگری، 25 مقاله واجد شرایط لازم بود. تحلیل دادهها منجر به استخراج 4 مضمون اصلی و 21 مضمون فرعی شد. مضامین اصلی شامل: تعاریف و مفاهیم رباتیک آموزشی، مولفههای رباتیک آموزشی، فرصتهای رباتیک آموزشی و چالشهای رباتیک آموزشی بود. به طورکلی، تعاریفی که از رباتیک آموزشی ارائه شده است شامل: رباتیک به عنوان حوزه بین رشتهای، ابزار آموزشی قدرتمند، ابزار پرورش مهارتهای قرن21، آماده سازی برای مشاغل آینده و برنامه درسی مستقل بود. همچنین، مولفههای رباتیک آموزشی شامل: ربات، سخت افزار، نرم افزار، مواد آموزشی، معلم و محیط آموزشی بود. فرصتهای رباتیک آموزشی نیز شامل: اثربخشی کلی رباتیک آموزشی، توسعه حرفهای معلمان، خلاقیت و انگیزه و تنوع و گسترش مشارکت بود. چالشهای رباتیک آموزشی هم شامل: هزینه و دسترسی، آموزش معلمان و ادغام برنامه، ارزیابی نتایج یادگیری، فراگیری و تنوع و پایداری و نگهداری بود.