نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علمی آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری آموزش محیط زیست ،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر چندرسانهای در آموزش محیط زیست در مقایسه با آموزش های سنتی برای آموزش محیط زیست به دانشآموزان دبستانی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشآموزان دبستانی شهر تهران میباشد. نمونۀ آماری با روش تصادفی44 دانشآموز در قالب 2 گروه (1 گروه مداخله و 1 گروه شاهد) انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است که بعد از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن (92/0) اجرا گردید. دادهها به کمک آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بهدست آمده از آزمون فرضیهها نشان میدهد که سطح معنی داری برای متغیر دانش، نگرش و رفتار طرفدار محیط زیستی کوچکتر از 05/ به دست آمده است در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثر بخشی آموزش چندرسانهای در آموزش محیط زیست تائید میگردد. بنابراین با توجه به تأثیرات قابل ملاحظه کاربرد چندرسانهای در آمـوزش محیط زیست، بـه سـمت اسـتفاده گسـترده از ایـن فن آوری در امرآموزش حرکت کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Multimedia educational impact on environmental education in school children
نویسندگان [English]
- maryam larijani 1
- sahar rashidi 2
چکیده [English]
The purpose of of this study is evaluate the effect of multimedia in environmental education in comparison to traditional teaching environmental education to school children. The method of this study was pretest-posttest with control group. The research community primary school students in Tehran Subjects. The statistical sample of 44 students randomly into two groups (1 control and 1 control group) were selected. Data were collected, which is calculated after determining the validity and reliability (92/0) was conducted. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The results from the questionnaires showed that the level of significance for changing the knowledge, attitudes and behavior of environmentalists smaller than / 05 is obtained. As a result, the study's assumptions on the effectiveness of multimedia teaching environmental education to be confirmed. . Therefore, given the significant impact of the use of multimedia in environmental education, to the widespread use of this technology in education move.
Keywords: environmental education, Multimedia training, traditional education
کلیدواژهها [English]
- environmental education
- Multimedia training
- traditional education