نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اراک

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

3 عضو هیئت علمی/ دانشگاه اراک

10.22054/jti.2025.80238.1472

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی و تولید اپلیکیشن سبک‌های یادگیری و اعتبارسنجی آن از دیدگاه کاربران بود. روش اجرای پژوهش دارای دو بخش بود؛ در بخش اول از روش تحقیق توصیفی به شیوه تحقیق و توسعه استفاده گریدید، بدین شکل که بر اساس اصول تولید اپلیکیشن‌های آموزشی، اپلیکیشن سبک‌های یادگیری تولید و اعتبار و روایی این ابزار توسط متخصصین مورد بررسی قرار گرفت. در بخش دوم از روش تحقیق ارزشیابی استفاده شد.جامعه آماری مطالعه در بخش دوم پژوهش شامل کلیه معلمان ابتدایی استان مرکزی در سال تحصیلی1400-1399 بود که تعداد 30 نفر از آنها به صورت روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، اپلیکیشن سبک های یادگیری و پرسشنامه محقق ساخته اعتبارسنجی اپلیکیشن سبک‌های یادگیری بود. جهت تحلیل داده‌های پرسشنامه از آزمون تی تک نمونه‌ای استفاده شد. یافته‌های کمی پژوهش و نتایج بدست آمده از آزمون تی تک نمونه‌ای، حاکی از آن بود که میانگین بدست آمده در تمامی ابعاد اعتبارسنجی اپلیکیشن سبک‌های یادگیری به طور معنی داری بیشتر از عدد 3 بود (P<0/01)، به عبارت دیگر اعتبارسنجی معلمان نسبت به اپلیکیشن مثبت و رضایت بخش بود. این اپلیکیشن آموزشی به عنوان یک ابزار مفید می تواند توسط معلمان جهت تشخیص سبک های یادگیری دانش آموزان و بکارگیری روشهای آموزش و یادگیری متناسب با آنها مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Design and production of learning styles application and its validation from users' point of view

نویسندگان [English]

  • Mohsen Bagheri 1
  • Zahra Basaki 2
  • saeed shahhosseini 3

1 Faculty member of Psychology and education. Arak University

2 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran

3 academic member/ Arak University

چکیده [English]

The purpose of the current research was to design and produce a learning styles application and validate it from the users' point of view. The research implementation method had two parts; In the first part, a descriptive research method was used as a research and development method, in such a way that based on the principles of producing educational applications, the application of learning styles and the reliability and validity of this tool were examined by experts. In the second part, the evaluation research method was used. The statistical population of the study in the second part of the research included all the primary teachers of Central Province in the academic year of 2019-2019, 30 of them were selected by available sampling method. The data collection tool was the learning styles application and the questionnaire made by the researcher to validate the learning styles application. One sample t test was used to analyze the questionnaire data. The quantitative findings of the research and the results obtained from the sample T-Tech test indicated that the average obtained in all aspects of the validation of the learning styles application was significantly higher than the number 3 (P<0.01), in other words, the validation of teachers It was positive and satisfactory regarding the application. This educational application as a useful tool can be used by teachers to identify students' learning styles and apply teaching and learning methods that suit them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Production"
  • "application"
  • "learning styles"
  • "validation"