نرجس خاتون اویسی؛ سعید پورروستایی اردکانی؛ خدیجه علی آبادی؛ محمد رضا نیلی؛ زهرا جامه بزرگ
چکیده
با گسترش روزافزون یادگیری الکترونیکی، اهمیت زیباییشناسی و طراحی بصری در ایجاد تجربیات یادگیری مؤثر و جذاب و لذت بخش بیش از پیش احساس میشود. در حالی که مطالعات بسیاری به بررسی مؤلفههای فنی و محتوایی یادگیری الکترونیکی پرداختهاند، کاربرد مستقیم این مفاهیم در بستر یادگیری الکترونیکی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل ...
بیشتر
با گسترش روزافزون یادگیری الکترونیکی، اهمیت زیباییشناسی و طراحی بصری در ایجاد تجربیات یادگیری مؤثر و جذاب و لذت بخش بیش از پیش احساس میشود. در حالی که مطالعات بسیاری به بررسی مؤلفههای فنی و محتوایی یادگیری الکترونیکی پرداختهاند، کاربرد مستقیم این مفاهیم در بستر یادگیری الکترونیکی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل اصلی این کمبود، نبود تعاریف کاربردی و روشن از زیباییشناسی و آگاهی لازم در این زمینه است.این پژوهش با هدف تبیین مفاهیم و فرآیند استفاده از زیباییشناسی بصری برای بهبود تجربه یادگیری الکترونیکی با استفاده از روش گستره پژوهی انجام شده است. مرور ادبیات این حوزه نشان میدهد که زیباییشناسی بصری در یادگیری الکترونیکی به مجموعهای از اصول طراحی اشاره دارد که با هدف ایجاد تعامل مؤثر بین کاربر و سیستم و تسهیل فرآیند یادگیری به کار میرود. یافته های این پژوهش نشان میدهد که انتخاب مناسب رنگها، فونتها، تصاویر و چیدمان عناصر بصری در طراحی محتوا، رابط کاربری و محیطهای یادگیری الکترونیکی به طورخلاقانه، علاوه بر جذابیت ظاهری، میتواند به شکل قابل توجهی بر جنبههای شناختی، عاطفی و انگیزشی یادگیری نیز تأثیرگذار باشد. نتایج این پژوهش میتواند به عنوان راهنمایی برای طراحان یادگیری الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد.
فاطمه مسلمی؛ فاطمه رضائی؛ محدثه خوبان؛ رها عابدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تکنیکهای کاهش بار شناختی مشارکتی در محیطهای الکترونیکی انجام شد و به شکاف قابل توجهی در ادبیات فناوری آموزشی موجود پرداخت. این مطالعه از یک روش مرور سیستماتیک استفاده کرد و به طور دقیق پایگاههای داده Scopus، Science Direct و Google Scholar را برای جمعآوری متون مرتبط جستجو کرد. معیارهای ورود و خروج، فرآیند انتخاب را ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تکنیکهای کاهش بار شناختی مشارکتی در محیطهای الکترونیکی انجام شد و به شکاف قابل توجهی در ادبیات فناوری آموزشی موجود پرداخت. این مطالعه از یک روش مرور سیستماتیک استفاده کرد و به طور دقیق پایگاههای داده Scopus، Science Direct و Google Scholar را برای جمعآوری متون مرتبط جستجو کرد. معیارهای ورود و خروج، فرآیند انتخاب را هدایت میکرد و منجر به 19 مطالعه مرتبط شد که تحت تجزیه و تحلیل کامل قرار گرفتند. این تحقیق از تحلیل ابعادی برای دستهبندی تکنیکهای شناساییشده در اجزای مختلف، با تمرکز ویژه بر ابعاد زیربنایی آنها استفاده کرد. این مطالعه شش بعد اساسی تکنیکهای کاهش بار شناختی مشارکتی را نشان داد: کاربر محوری، طراحی اطلاعات، انعطافپذیری و سفارشیسازی، جامعهمحوری، بازیابی اطلاعات و استفاده، و پشتیبانی مبتنی بر فناوری. نتایج بر اهمیت این ابعاد در کاهش بار شناختی در محیطهای الکترونیکی مشارکتی تأکید میکند و بینشهای مهمی را برای شیوههای آموزشی آینده ارائه میدهد. در نتیجه، یافتهها پیامدهای مهمی برای طراحان و مجریان آموزش در زمینههای الکترونیکی دارند و بر نیاز به استراتژیهایی تأکید میکنند که به طور مؤثر بار شناختی مشارکتی را به حداقل میرسانند و تجارب یادگیری را افزایش میدهند.
سعید شریفی رهنمو؛ آیت اله فتحی؛ حسن عباسی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش یادگیری الکترونیکی برانتقال آموزش به محیط کار در میان کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری درسال 1400-1401 تشکیل دادند که تعداد آنها 700 نفر بود. نمونه آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش یادگیری الکترونیکی برانتقال آموزش به محیط کار در میان کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری درسال 1400-1401 تشکیل دادند که تعداد آنها 700 نفر بود. نمونه آماری پژوهش نیز براساس جدول کرجسی و مورگان و نمونهگیری تصادفی ساده 248 نفر برآورد شدند. ابزار پژوهش نیز دو پرسشنامه استاندارد یادگیری الکترونیکی ویتکینز (2004) و پرسشنامه انتقال آموزش شمس مورکانی و عباسیکسانی (1395) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش حاضر در هر سه فرضیه تدوین شده نشان داد؛ ابعاد یادگیری الکترونیکی با هر سه عامل فردی، آموزشی و سازمانی انتقال آموزش به محیط کار در بین کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری نقش تأثیرگذار و رابطه معناداری دارد یعنی آموزشهای مذکور باعث افزایش عملکرد کارکنان شده است. بنابراین یادگیری الکترونیکی به عنوان شیوه نوین یاددهی – یادگیری، موجب شده تا میزان دستیابی به اهداف سازمانی و نتایج مورد انتظار بیشتر شود. دلیل این امر نیز انعطافپذیری در یادگیری الکترونیکی میباشد. چراکه از طریق چنین آموزشی همه کارکنان میتوانند در هر زمان و مکانی یاد گرفته و در محیط کار نیز عملکرد بهتری داشته باشند.
زینب اسمعیلی بجدنی؛ خدیجه علی آبادی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر وجود عامل آموزشی متحرک در چند رسانهایها بر یادگیری و یادداری دانشآموزان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه ۴ ناحیه ۶ شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس ۶۰ نفر از دانشآموزان انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر وجود عامل آموزشی متحرک در چند رسانهایها بر یادگیری و یادداری دانشآموزان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه ۴ ناحیه ۶ شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس ۶۰ نفر از دانشآموزان انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بوده است. قبل از اجرای آموزش بر روی دانشآموزان هر دو گروه پیشآزمون مربوط به محتوای آموزشی اجرا شد. بهمنظور ارائه آموزش، گروه آزمایش طی ۴ جلسه آموزشی از طریق چندرسانهای مبتنی بر عامل آموزشی محقق ساخته آموزش دیدند و گروه کنترل بهدوراز متغیر مستقل نگاه داشته شد. در پایان، پسآزمون یادگیری و یادداری به عمل آمد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری محقق ساخته و پرسشنامه یادداری موازی با آزمون یادگیری بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها پژوهش از شاخصهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، انحراف معیار) و استنباطی (کوواریانس) استفادهشده است. بهطورکلی نتایج بهدستآمده حاکی از این بود که عامل آموزشی متحرک در چندرسانهای باعث افزایش یادگیری و یادداری در دانشآموزان شده است؛ بنابراین، نتایج این پژوهش بیانگر نقش مؤثر چندرسانهای مبتنی بر عامل آموزشی متحرک در افزایش یادگیری و یادداری دانشآموزان بود.
حسن محمودیان؛ سعید طالبی
چکیده
هدف اصلی در این مطالعه بررسی اثر مستقیم متغیرهای تجربه، اضطراب، خوکارآمدی رایانه و درگیری تحصیلی با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان فارس میباشد. تحقیق حاضر از نظر روش، همبستگی است. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد 410 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان فارس به روش نمونه گیری تصادفی جهت ...
بیشتر
هدف اصلی در این مطالعه بررسی اثر مستقیم متغیرهای تجربه، اضطراب، خوکارآمدی رایانه و درگیری تحصیلی با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان فارس میباشد. تحقیق حاضر از نظر روش، همبستگی است. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد 410 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان فارس به روش نمونه گیری تصادفی جهت انجام پژوهش انتخاب شدند ابزارهای جمع آوری اطلاعات پژوهش حاضر، پرسشنامههای استانداردیبودند که با روش آماری تحلیل مسیر و نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. متغیرهای درگیری شناختی، انگیزشی، رفتاری، خودکارآمدی رایانه، اضطراب رایانه اثری مستقیم و معنی داری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد بنابراین فرضهای پژوهش تأیید میشود، متغیر خودکارآمدی رایانه اثری مستقیم و معنی داری با درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دارد، متغیرهای تجارب رایانه، اضطراب رایانه اثری معنی داری با خودکارآمدی رایانه دانشجویان دارد و در نهایت متغیر تجارب رایانه اثری معکوس و معنی داری با اضطراب رایانه دانشجویان دارد. در بررسی اثرات کل و مستقیم، از بین متغیرهای مؤثر بر موفقیت تحصیلی، خودکارآمدی رایانه با اثر کل (0.39) بیشترین تأثیر بر موفقیت تحصیلی و درگیری شناختی با اثر مستقیم (0.24) نسبت به سایر متغیرها، بیشترین تأثیر را بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دارد، متغیر اضطراب رایانه تنها متغیری است که با سایر متغیرهای پژوهش دارای اثر معکوس میباشد همچنین مدل با دادهها برازش مناسب و قابل قبولی را نشان داد.
ایوب درگی؛ حسن رشیدی
چکیده
در سالهای اخیر از روشهای دادهکاوی بهطور گسترده درزمینهی یادگیری الکترونیکی استفادهشده است. درواقع محققین مختلف با استفاده از روشهای دادهکاوی سعی در شناخت هر چه بیشتر یادگیرندگان و درنتیجه ایجاد یادگیری تطبیقی داشتهاند. در تحقیقات از ویژگیها، عملکرد، سبک یادگیری و سبکشناختی یادگیرندگان استفادهشده است. این مقاله ...
بیشتر
در سالهای اخیر از روشهای دادهکاوی بهطور گسترده درزمینهی یادگیری الکترونیکی استفادهشده است. درواقع محققین مختلف با استفاده از روشهای دادهکاوی سعی در شناخت هر چه بیشتر یادگیرندگان و درنتیجه ایجاد یادگیری تطبیقی داشتهاند. در تحقیقات از ویژگیها، عملکرد، سبک یادگیری و سبکشناختی یادگیرندگان استفادهشده است. این مقاله به شناسایی سطح دانش یادگیرندگان و مدلسازی آنها بهمنظور شخصیسازی آموزش ارائهشده، میپردازد. بهمنظور ایجاد مدل پیشنهادی از شبکه عصبی تابع پایه شعاعی بهبودیافته استفادهشده و برای ارتقاء این شبکه از یک رویکرد آموزش سه مرحلهای بهرهگیری شده است. این رویکرد در مرحله اول از الگوریتم بهینهسازی گروه ذرات، در مرحله دوم الگوریتم نزدیکترین K همسایه و در فاز سوم الگوریتم تندترین کاهش را به کار گرفته است. در ادامهی مقاله به بررسی مشخصههای یادگیرندگان پرداخته و چهار مشخصه مناسب بهمنظور پیشبینی متغیر کلاس جهت تعیین سطح دانش یادگیرندگان، ایجادشده است. جهت ارزیابی مدل ارائهشده، یک دورهی مجازی آموزش مایکروسافت اکسل مورد آزمایش قرارگرفته است. یادگیرندگان دورهی موردنظر در سه گروه آزمایشی قرار گرفتند. یکی از گروهها از مدل پیشنهادی استفاده کرده و دو گروه دیگر از یادگیرندگان از ارائه دروس متوسط و الگوریتمی موجود از ادبیات تحقیق بهره بردند. نتایج حاصل از آزمایشها، موفقیت و رضایت تحصیلی یادگیرندگان گروه مربوط به مدل پیشنهادی را نشان میدهد.